E-mailmarketing versus Marketing Automation

Marketing automation, je hebt er wel eens van gehoord. Maar is het ook iets voor jou? Tot nu toe gaat e-mailmarketing je goed af en zorgt duidelijk voor een prima relatie tussen jou, je prospects en je klanten.

En wat is nou eigenlijk het verschil tussen e-mailmarketing en marketing automation? Is het alleen geschikt voor de B2B markt, of kan het voor de consumentenmarkt ook interessant zijn? En hoe weet je of het in jouw geval slim is om te investeren in marketing automation?

Verschillen tussen e-mailmarketing en marketing automation

Er zijn grote verschillen tussen e-mailmarketing software en een marketing automation tool. E-mail maakt een belangrijk deel uit van een marketing automation strategie, en ik kan me voorstellen dat er om die reden wat verwarring kan ontstaan hierover.

E-mailmarketing = bulk

E-mailmarketing software maakt het alleen mogelijk om naar grote (gesegmenteerde) lijsten e-mails te sturen, zonder dat jouw nieuwsbrief tussen spam terecht komt. In nieuwsbrieven kun je bijvoorbeeld goede deals promoten, klanten informeren of een nieuwe dienst aankondigen. Personalisatie staat binnen de e-mailmarketing al een paar jaar lang centraal, maar veel verder dan een persoonlijke aanhef gaat het in de praktijk vaak niet.

Ondanks dat e-mailmarketing zo oud is als de weg naar Rome, is deze manier van marketing communicatie nog steeds razend populair. En terecht: het is van oudsher nog altijd het best converterende marketing kanaal. Het draagt veelal bij aan assisted conversies, omdat de nieuwsbrief vaak vooraan in de customer journey staat. Bovendien kost het ontzettend weinig ten opzichte van het bereik dat je hebt. Daarnaast kan het positief bijdragen aan je branding.

Why we love Marketing Automation (and you should, too!)

Marketing automation gaat veel verder dat dat. Waar e-mailmarketing software alleen interacties trackt die gerelateerd zijn aan e-mailcampagnes, zoals open ratio’s of doorklikratio’s, trackt marketing automation de totale klantreis met interacties die een persoon met jouw bedrijf kan hebben.

Je ondersteunt als ware je prospects in hun aankoopreis, die draait om vragen en het verzamelen van antwoorden. Daarbij voorzie je hen van de juiste informatie op het juiste moment. Hier zet je verschillende marketing campagnes voor in via meerdere kanalen. Denk hierbij aan SEO content, e-mail, social campagnes of zelfs iBeacons.

E-mailmarketing vs marketing automation

Bij het verzamelen van data uit deze klantreis, maakt het niet uit of contactmomenten in real-life plaatsvinden of via je website, social media dan wel telefonisch. Je kunt alles registreren.

Aan de hand van interactie wordt de leadscore opgebouwd. Daaruit kun je afleiden hoe ver iemand in de customer journey zit en of die persoon bijvoorbeeld al aan een persoonlijke afspraak toe is, of niet. Meer weten over lead scoring? Mijn collega Dax legt uit hoe je dit aanpakt.

E-mailmarketing vs marketing automation

E-mail automation opzetten met e-mail software

Toch kun je met alleen e-mail software een flink eind komen in het maken van deze ‘gepersonaliseerde’ e-mail flows. Veel programma’s, waaronder MailChimp, hebben een e-mail automation gedeelte erbij zitten. Dit gaat natuurlijk lang niet zo ver als marketing automation, maar als je hier eerste stappen mee wilt maken dan is het een prima tussenoplossing. Je kunt e-mailflows af vuren op basis van scenario’s of je kunt automation flows maken die getriggerd worden door een specifieke datum of gebeurtenis.

Door middel van hidden fields in je formulier kun je daarnaast extra informatie meegeven over bijvoorbeeld het type micro conversie. Denk bijvoorbeeld aan een formulier voor inschrijving van een open dag, waarin je ook informatie naar je e-maillijst door wilt sturen over de studies waarin je bezoeker geïnteresseerd is. Dat kun je dan weer later gebruiken in je verdere communicatie.

De volgende workflows kun je onder andere met e-mail software uitzetten:

  • Welkomstcampagne na inschrijving nieuwsbrief
  • Workflow na een (PDF) download
  • Verlaten winkelwagen campagne
  • Flow na aanmelding voor een event, zoals een kennissessie of congres
  • “We miss you” campagnes bij B2C markten

Wanneer is marketing automation voor jou interessant?

  • De tijd tot aankoop duurt langer dan 1 week en duurt vaak weken tot maanden, ongeacht B2B of B2C markets
  • Het alleen zenden van e-mailcampagnes zorgt niet voor sales
  • Je wil makkelijker e-mails kunnen versturen op basis van interactie op verschillende campagnes
  • Je leads naar daadwerkelijke sales wil vergroten
  • Je verkoopt verschillende producten of services aan verschillende doelgroepen
  • De kwaliteit van je leads is vaak onder de maat
  • Je weet niet of je meer of minder geld moet investeren in marketing en zo ja, in welke campagnes specifiek

Kleine portemonnee en toch geïnteresseerd in marketing automation?

Wil je echt een stap verder gaan en kijken of marketing automation iets voor jou is? Maar ben je geschrokken door prijzen van sommige marketing automation tools? Of overweldigd door de mogelijkheden hiervan? Jaap heeft onlangs een artikel geschreven waarin hij uitlegt dat je ook met een klein budget kunt ontdekken hoe je met je huidige e-mail software marketing automation kunt uitproberen.

Let op: hiervoor moet je wel aardig kunnen knutselen tussen de verschillende tools!

Try before you buy

Zowel e-mailmarketing als marketing automation zijn goede oplossingen om marketing doelstellingen te behalen. Voordat je daadwerkelijk over gaat tot aankoop van een marketing automation tool is het slim om je goed te laten informeren welk systeem bij je past en om product demo’s te checken. Natuurlijk kun je vrijblijvend eens een keer spreken met een van onze specialisten onder het genot van een lekkere kop koffie!

Lees meer over

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.