Marketing uitdagingen op de automatische piloot

leestijd 5 minuten
18 oktober 2019

Eind april zijn Nikita en ik afgereisd naar Madrid, waar het Futurizz digital marketing congres plaatsvond. Tijdens dit congres werden wat interessante facts gedeeld over marketing automation, die ik graag met je deel.

Het leven van een marketeer gaat niet over rozen

De marketeers van vandaag lopen tegen veel uitdagingen aan. De markt verandert continu, de klant van vandaag is veeleisend. De volgende problemen komen menig marketeer bekend voor en komen helaas ook steeds vaker voor:

  • 78% van de klanten zijn niet meer loyaal (Nielsen).
  • Consumentengedrag verandert steeds: ze zoeken online en maken hun eigen beslissing. De tijd dat je naar het reisbureau ging en luisterde wat het aanbod betreft, is allang voorbij.
  • E-mail traffic verwacht drastisch af te nemen in de komende 5 jaar, door de shift naar sociale en tekst messaging (Radiatie Group).
  • Gemiddelde openingsratio’s namen 4x af de afgelopen 4 jaar (Gleanster).
  • Veel partijen gaan uit van campaign based marketing, waarbij het spray and pray principe geldt. Door massa communicatie hopen deze partijen iedereen in de doelgroep te bereiken. Dit drijft de klikkosten ook verder op.

Volgens IBM is 44% van de marketeers voorbereid om de ROI te verbeteren, maar hoe doe je dit en hoe zit het met de rest? Je zit met de marketing afdeling wellicht al bijna met de handen in het haar 😉

Maar er is een oplossing die om kan gaan met deze struggles, namelijk marketing automation.

Marketing auto..wat?

Marketing Automation is gebaseerd op het inbound marketing principe. Hierbij zorg je ervoor dat je wordt gevonden door mogelijke klanten uit je doelgroep, zonder deze te spammen met advertenties, cold calling of andere push marketing en/of sales technieken.

Key is om relevante content te creëren voor je doelgroep en te zorgen dat deze optimaal vindbaar is. Om dit voor elkaar te krijgen, kun je jouw content promoten via pull-marketing uitingen, zoals bijvoorbeeld pay per click campagnes of onder andere via je blog. SEO is hierbij uiteraard ook een belangrijke pijler.

Vervolgens zorg je dat er een micro conversiepunt is. Denk aan een gratis download met een workframe om een businessplan te schrijven of handige tips voor het starten van een eigen bedrijf.

Hier geldt het voor wat hoort wat principe: jij geeft kennis weg in ruil voor een e-mailadres en naam. Op dit moment verzamel je gegevens vanuit verschillende bronnen en zorg je voor een goed gevuld profiel. Met deze beschikbare data is het mogelijk klanten te voeden met relevante e-mails en te kwalificeren op kwaliteit. Uiteindelijk kun je op het juiste moment het perfecte aanbod doen dat niet te weigeren is.

Uit Amerika overgevlogen

HubSpot, de bekendste marketing automation tool ter wereld, heeft deze term bedacht en geclaimd. In Amerika is marketing automation al enorm groot en razend populair. Helaas is HubSpot redelijk prijzig.

In Europa gebruikt slechts 25% van de gebruikers marketing automation en staat het dus nog echt in de kinderschoenen. En dan met name binnen de business to business sector is het populair. Maar ook binnen de B2C zijn er steeds meer mogelijkheden, waarbij relevantie centraal staat.

Enkele interessante cijfers over marketing automation die ik niet achter wil houden:

  • 75% van de bedrijven die marketing automation inzet, ziet hun ROI toenemen binnen 12 maanden.
  • 44% ziet dit zelfs binnen 6 maanden toenemen.
  • Bedrijven die geautomatiseerd lead management inzetten zien 10% hogere toename in omzet binnen 6 tot 9 maanden.

Marketing automation follows the shift in consumers’ behaviour

“Dit is het jaar van mobile!”, wordt al meerdere jaren achter elkaar geroepen. Menig marketeer zal de shift naar mobile beamen. Mobile maakt ook steeds meer de dienst uit. Als je kijkt in je webstatistieken zie je het mobiel verkeer de laatste jaren inderdaad steeds verder toenemen.

86% van de marketeers geeft aan dat mobile cruciaal is voor communicatie. Ze geven ook aan dat ze in mobile marketing moeten investeren. Maar tussen denken en doen zit nog een groot gat.

Wat cijfers bevestigen dit. Op de vraag “Wat voor soort acties onderneem je voor mobile marketing” antwoordden marketeers:

  • 38% investeert in een responsive website
  • 8% in mobile apps
  • 23% responsive e-mails
  • 6% in geolocation based campagnes
  • 5% in push notificaties
  • 12% in SMS of MMS
  • En 4% in monitoring van gebruikersgedrag in apps.

Dit geeft maar weer aan dat bedrijven nog lang niet zo ver zijn met mobile ontwikkelingen als we denken. 54% van de gebruikers geeft aan dat mobiele websites niet genoeg informatie leveren. Zorgelijk als dit jouw (mobiele) website is. 76% gelooft in geo targeted campagnes, maar slechts 6% investeert erin.

Mobile brengt duidelijk nieuwe kansen in kaart, ook (en misschien wel vooral) voor marketing automation. Bovendien zijn er interessante ontwikkelingen te bedenken tussen online en offline. Denk aan nieuwe technieken zoals iBeacons die samen kunnen werken met het klantprofiel dat al eerder vergaard is via andere online kanalen.

Gepersonaliseerd zijn is hierbij het aller belangrijkste. Je wilt immers alleen content ontvangen als het voor jou relevant is op dat moment. Kortom: de deuren staan wijd open voor marketing automation op mobile, maar sluiten snel!

Geïnteresseerd in marketing automation voor jouw organisatie?

Buiten HubSpot zijn er ondertussen meer (en goedkopere) partijen die marketing automation aanbieden. Mocht je geïnteresseerd zijn kun je contact opnemen voor een vrijblijvende demo van de marketing automation tool die wij gebruiken.

Lees meer over