Met display opvallen in de jungle van het internet

leestijd 6 minuten
18 oktober 2019

Een poster in een bushokje, een advertentie in de krant of een reclame-uiting in een magazine. Het zijn traditionele en misschien wel ouderwetse manieren van adverteren.

Inmiddels is de verschuiving naar internet steeds sterker zichtbaar.

Niet gek natuurlijk. Waarom zou je überhaupt nog de hoofdprijs betalen voor een commercial op tv, terwijl je dondersgoed weet dat iedereen op zijn telefoon zit tijdens de reclame? Even appen, een woordje leggen op Wordfeud of nog snel even een vriend feliciteren via Facebook.

Bannerblindheid

Deze verschuiving zorgt voor een tsunami aan online bannering. Je kunt geen website meer openen zonder banners boven, naast, onder of zelfs tussen de content door te zien.

Deze overvloed aan banners zorgt voor zogenaamde bannerblindheid. Standaard banners vallen niet meer op.

Uit onderzoek blijkt dat bezoekers van je website lezen in een F-vorm. Hierdoor vallen statische advertenties vaak niet op.

Heatmap Display

Onderzoek van ConversionXL wijst uit dat bezoekers banners bewust of onbewust vermijden.

Om deze bannerblindheid tegen te gaan is het zaak om te zorgen voor een opvallende banner. Daarnaast is de positionering en het formaat van de banner essentieel voor een succesvolle display campagne.

Positionering van de banner

De kans bestaat dat je advertentie onder de zogenaamde ‘vouw’ staat. Hierbij wordt de pagina wél ingeladen, maar moet de bezoeker eerst naar beneden scrollen om de banner te zien.

De zogeheten ‘viewability’ wordt steeds belangrijker in de displaywereld. Het IAB (branchevereniging voor digitale marketing) stelt zelfs een standaard waarbij een banner pas tot ‘viewable’ gerekend mag worden wanneer deze ten minste voor de helft is getoond.

Goede zaak. Al hoop ik dat dit nog maar het begin is. Je gaat toch ook niet betalen voor een halve poster in een bushokje?

Meer weten over positionering? Desiree legt aan de hand van een eye-tracking onderzoek uit wat een positie doet met de prestaties van je banner.

Formaat banners

Uiteraard kun je ervoor kiezen om een enorme banner te tonen op een website. Klopt, je bent goed zichtbaar. Helaas gaat dit ook gepaard met meer kosten en vragen publishers meer geld per duizend vertoningen.

Om die reden is het handig om slimmer te targeten dan je concurrent. 

Verhoog je doorklikratio door relevantie

Neem de tijd voor het bepalen van een strategie. Wie en wat wil je bereiken met je boodschap en waar is jouw doelgroep online te vinden?

Target verschillende domeinen waarvan jij denkt dat je doelgroep hier te vinden is. Na een korte testperiode weet je precies welke website koning is en welke je beter snel kan vergeten.

Bovendien werken visuals die passen bij het thema het beste. Zoals een banner met een auto op een autoblog. Relevantie is key!

Display relevantie

Afbeelding door Moz.com

Remarketing helpt

Een van de beste, snelste en goedkoopste opties om je relevantie te verhogen is remarketing. Toon banners aan personen die je winkelmandje hebben verlaten of die een ‘pricing’ pagina op je website hebben bezocht.

Dit geldt uiteraard niet alleen voor display advertising, dit is bijvoorbeeld ook super handig voor webshops die aan social advertising doen.

Vanzelfsprekend sluit je deze personen wel uit wanneer ze zijn overgegaan tot een aankoop. Zo voorkom je negatieve reacties en overbodige views.

Remarketing is goed, maar houd het wel leuk. Met zogenaamde ‘frequency capping’ zorg je ervoor dat je bijvoorbeeld na 5 vertoningen in een week ophoudt met het ‘achtervolgen’ van je websitebezoekers.

Twitter achtervolging

Boodschap van de banner

Remarketing is één. Maar denk ook na over de boodschap die je de banner meegeeft.

Zo kun je er voor kiezen iemand die de winkelwagen verlaat een andere banner te laten zien als iemand die enkel de productpagina heeft bekeken.

Met behulp van onder andere dynamische banners toon je dus de meest relevante banner aan je prospect.

Door relevante boodschappen te tonen zal de effectiviteit van je campagne toenemen.

Om die reden moet je de customer journey goed in kaart brengen. Met Cross Device display marketing toon je de juiste boodschap op de juiste plaats en tijd.

Met Cross Device kun je bijvoorbeeld iemand die op je banner heeft geklikt met zijn mobiele telefoon, een andere boodschap tonen wanneer deze persoon achter zijn computer zit. 

 

Checklist voor je display banner

Een blauwdruk voor de perfecte banner is er helaas niet. Een checklist kan ik je wel geven, handig voor het opzetten van een display campagne. Geef dit door aan je designer:

1. Voeg een logo van je bedrijf toe aan de banner.

Dit lijkt me duidelijk. Het toevoegen van je logo zal bijdragen aan je naamsbekendheid!

2. Geef de banner een heldere call to action.

De call to action mag niet ontbreken. Hiermee ‘dwing’ je de bezoeker tot een klik op de banner.

3. In geval van E-commerce. Voeg een prijsstelling toe aan de banner!

Het tonen van actieprijzen of kortingen zal de doorklikratio van je campagne verhogen.

5. Kies voor het juiste formaat banner.

Het formaat van de banner is ontzettend belangrijk. De beste formaten voor je display campagne zijn: 728×90, 300×250, 160×600 en 336×280.

 

Blijf je campagnes testen

Jouw online campagne valt of staat met testen. Waarom zou je überhaupt geld uitgeven aan een campagne als je niet eens weet welke banner het beste resultaat geeft?

Misschien zijn die geweldige resultaten helemaal niet het maximale wat je eruit kunt halen.

Wissel call-to-actions, achtergrondkleuren of afbeeldingen totdat je jouw gouden formule hebt gevonden. Wanneer je een ‘winnaar’ hebt ga je hier verder mee experimenteren.

Juich niet te vroeg. Het zou zomaar kunnen dat versie A beter aanslaat op domein X en versie B op domein Y.

Hier is dus ook testen weer de sleutel.

A/B testing

Branding versus Performance

Knoop wel in je oren dat display marketing voornamelijk gebruikt wordt ter ondersteuning van je andere marketingcampagnes. Display geeft je brand awareness een boost en zorgt uiteindelijk voor meer direct verkeer naar je website.

Wil je liever sturen op verkopen en leads? Dan raad ik je aan om ouderwetse performance campagnes op te zetten. Denk dan aan Google AdWords of een campagne op Facebook om je e-commerce verkopen te stimuleren.

Lees meer over