Accelerated Mobile Pages: wat is het en wie profiteert?

Kort geleden kondigde Google aan bezig te zijn met het uitrollen van Accelerated Mobile Pages (AMP). Misschien zag je het – net als wij – al voorbijkomen in Google Search Console of in een nieuwsbericht. Maar wat is AMP nu precies en wat kan dit voor jouw bedrijf of website betekenen?

Wat zijn Accelerated Mobile Pages?

Sinds eind februari zijn er pagina's op het web opgedoken die een AMP transformatie hebben ondergaan. Deze Accelerated Mobile Pages - vrij vertaald ‘Versnelde Mobiele Pagina's’ - zijn geoptimaliseerd om zo snel mogelijk te laden op mobiele apparaten.

In essentie zijn het niet meer dan webpagina's die helemaal ontdaan zijn van overbodige HTML elementen om een zo simpel mogelijke versie te vertonen. Daarnaast is AMP ‘open source’ waardoor iedereen kan bijdragen aan het verbeteren en optimaliseren van AMP codes.

Waarom Google AMP heeft uitgerold

De officiële reden van het Google AMP Project om AMP te introduceren is de nadruk op mobiele websites en de page-speed op mobiele apparaten. Een frustrerende gebruikservaring met pagina`s die lang laden zou een oorzaak zijn.

Studies hebben aangetoond dat mobiele “surfers” maximaal 3 seconden willen wachten op een pagina voordat ze wegklikken. Andere oorzaken die genoemd worden zijn onder andere het tegenwicht bieden aan adblockers; deze zouden namelijk meer geïnstalleerd worden doordat advertenties laadtijden negatief beïnvloeden.

De vraag is of AMP een rankingfactor voor SEO gaat worden in de toekomst. Aangezien het gebruik momenteel nog beperkt blijft tot nieuwssites is hier vooralsnog geen sprake van.

Hoe zien AMP er nu precies uit?

AMP zal in twee vormen zichtbaar zijn op mobiele apparaten. Ten eerste zal het de website zelf betreffen: deze zal sneller laden, maar ook minder interactieve en complexe inhoud aanbieden. Het kan hierdoor zijn dat gebruikers geen volledige pagina's te zien krijgen, omdat complexere onderdelen als widgets en pop-ups niet worden ondersteund.

Wel is het mogelijk om te linken naar je responsieve webpagina indien de gebruiker vraagt om interactieve content.

Ten tweede zullen Accelerated Mobile Pages getoond worden in een Google Carrousel en naar verwachting zal er een AMP icon verschijnen bij de organische resultaten (indien je pagina AMP geoptimaliseerd is). Belangrijk is dat deze carrousel bovenin de zoekresultaten getoond wordt. Dit kan dus zeker effect hebben op jouw organische resultaten.

Hier een voorbeeld van hoe zoekresultaten eruit zouden zien.

Op dit moment toont Google alleen nog (Engelstalige) nieuwsartikelen, maar het bedrijf heeft aangegeven zich ook op de Retail en Travel business te gaan richten. Een handige tool om Google Shopping te introduceren, of niet?

AMP zelf instellen voor jouw website

Omdat Google AMP een open source project is zijn er verschillende developers bezig geweest met het maken van o.a. plug-ins voor CMS systemen. Deze kunnen vaak gratis gedownload worden. Helaas blijken deze (nog) niet van optimale kwaliteit te zijn.

Na het uploaden van de plug-in hoeft er slechts ‘/amp’ achter de URL gezet te worden. Vervolgens is het zaak om deze te testen. Hier komt Google Search Console om de hoek kijken. De nieuwe functionaliteit AMP onder ‘zoekopmaak’ laat in één overzicht de pagina`s met een foutmelding zien en een lijst met op te lossen problemen.

Een belangrijk aspect waar rekening mee gehouden moet worden is Analytics. De standaard Google Analytics instellingen worden niet overgenomen. Gelukkig is implementeren niet moeilijk; de ontwikkelaars hebben zelfs verschillende mogelijkheden ontwikkeld. Het is ten eerste mogelijk een AMP-pixel te installeren voor eenvoudige metingen. Mocht je complexere metingen willen doen dan biedt de AMP Extended Component deze mogelijkheid. 

Direct beginnen met AMP of is een responsive website voldoende?

Uit de eerste resultaten blijkt dat Accelerated Mobile Pages nog geen groot effect hebben op het (Nederlandse) mobiele zoekverkeer. Daarnaast is er al een hele slag gemaakt met full-responsive websites die ook voldoende laadsnelheid bieden op mobiele apparaten.

Het is belangrijk om na te gaan hoe jouw type website kan profiteren van de mogelijkheden van AMP. Gebruikt jouw website veel interactieve elementen, is deze full-responsive opgebouwd en is de mobiele laadsnelheid goed? Voorlopig hoef je nog geen gebruik te maken van AMP. Maar voor wie is het dan wel interessant?

Voornamelijk websites gericht op tekstberichten en advertentie-inkomsten kunnen het overwegen. Voor bloggers, content platforms en nieuwssites kan AMP op de lange termijn voordelen opleveren zoals organisch verkeer en betere advertentieopbrengsten. Ben je werkzaam in de retail- of reisbranche? Dan is het verstandig om de ontwikkelingen in de gaten te houden. Dan sta jij vooraan zodra Google de volgende stap zet.

Meer weten over mobiele marketing of optimalisatie van mobiele websites? Wij helpen jou graag verder!

Lees meer over

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.