8 Tips voor converterende landingspagina’s

Er zijn vele manieren om je boodschap te verspreiden in de wereld van online marketing. Je kunt aan de slag met e-mail, display, AdWords, and so on. Hoe hoger de click through rate is, hoe beter. Je hebt namelijk de bezoeker overtuigd om op jouw advertentie te klikken.

Maar wat dan?

Dan komen ze op je website terecht. Niks meer aan doen! Laat die geldboom maar groeien.

Helaas is het niet altijd zo’n feest…

Om die geldboom te laten groeien is het namelijk superbelangrijk dat je bezoekers ook daadwerkelijk converteren. Maar hoe doe je dit?

Door je bezoekers vanuit een banner, advertentie, nieuwsbrief of link naar een specifiek daarvoor aangepaste landingspagina te sturen.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina (of bestemmingspagina, landingspage, actiepagina, you name it) is niets meer dan een losse pagina, speciaal ontworpen voor één specifiek doel. Bijvoorbeeld het aanmelden voor een nieuwsbrief, een aankoop doen of het registreren voor een event.

Zo’n pagina staat vaak los van het normale menu van de website, waardoor het moeilijk is om vanuit de landingspagina verder te navigeren. Hierdoor geef je je bezoekers twee keuzes: óf ze doen wat er van ze wordt gevraagd op de landingspagina, óf ze verlaten de pagina.

Naast het sturen van je bezoekers in de juiste richting, heeft een landingspagina nog andere voordelen. Doordat je landingspagina aansluit bij je advertentie, heb je minder afhakers en dus een lagere bounce rate. Grote kans dat deze bezoekers daadwerkelijk de informatie vinden die hen in de advertentie wordt beloofd. Ook krijg je met goede landingspagina’s een betere kwaliteitsscore in AdWords. Dat zorgt dan weer voor lagere kosten per klik!

Wil jij ook voordeel halen uit een goede landingspagina? Lees hieronder dan 8 tips om je landingspagina zo succesvol mogelijk te maken.

8 Tips voor een succesvolle landingspagina

  1. Bedenk van tevoren… 

    … wat het doel van de pagina is. Je moet conversies eerst definiëren voor je ze kunt meten.
    … hoe je concurrentie het doet en of je dit wel of niet wilt gebruiken.
    … wie je doelgroep is en hoe je deze het beste kunt begrijpen.  
    … hoe je bezoekers op de landingspagina terechtkomen. Gebruik verschillende boodschappen voor verschillende kanalen.

  2. Zorg ervoor dat je landingspagina kort maar krachtig is. In het geval van landingspagina’s is Less is More zeker van toepassing. Geef alleen de essentiële informatie, de pluspunten (USP’s) en inspireer hiermee je bezoekers. En dat in één oogopslag zichtbaar ;-)

  3. Verminder de mogelijke exit points op de pagina. Je bezoekers zitten immers op het einde van het conversie pad, en dan wil je niet dat ze afgeleid worden. Let hierbij ook op het toevoegen van social buttons, dit kan namelijk ook afleidend zijn.

  4. Zet de CTA button op een prominente plek, in een opvallende (contrasterende) kleur en check of deze boven de vouw valt. Je wilt dat bezoekers dit meteen kunnen zien bij aankomst op de pagina, zonder dat ze nog hoeven te scrollen.

  5. Gebruik dezelfde lay-out, kleuren en woorden als in de banners, advertenties en nieuwbrieven waarmee bezoekers zijn binnengekomen. Herkennen = vertrouwen. Ook wil je dat bezoekers meteen zien dat deze pagina bij jouw advertentie hoort, zodat ze weten dat ze goed zitten.

    Maak gebruik van een goede, opvallende en overzichtelijke opbouw van de landingspagina. Deze bestaat uit 5 essentiële elementen:

    • Jouw USP’s in de vorm van een killer headline, een aantrekkelijke subheadline (en eventueel een onderbouwend argument).
    • Een Hero Shot. Deze bestaat uit afbeeldingen of video’s die de context van jouw product of service aantonen.
    • De voordelen van jouw product of service in de vorm van opsommingen en een lijst van features.
    • Social proof. Wat jij hebt, wil ik ook!

    Eén duidelijke call to action die niet te missen is!

  6. Blijf meten en verbeteren. Bedrijven die meer dan 40 landingspagina’s hebben, krijgen 12x meer leads binnen dan bedrijven met vijf of minder landingspagina’s. Heeft een bedrijf meer dan 30 landingspagina’s, dan krijgen ze 7 keer meer leads dan bedrijven met 10 of minder landingspagina’s. Kijk met split tests of A/B tests wat het beste werkt op welke pagina en zorg ervoor dat je de landingspagina’s blijft verbeteren.

  7. Als je de bezoekers zover hebt dat ze het conversiedoel hebben volbracht (Yes!), zorg dan dat ze op een goede bedankpagina terechtkomen. De Foot-in-the-Door-technique vertelt ons dat als je éénmaal “Ja” hebt gezegd, dit ook doet voor een kleiner verzoek dat daarna volgt. Vraag je bezoeker op de bedankpagina nog om wat extra’s. Denk bijvoorbeeld aan een registratie voor een webinar of het downloaden van een whitepaper. Grote kans dat ze dit ook zullen doen!

  8. Heb je nog geen goed beeld van hoe zo´n pagina er nou uit moet zien? Bekijk dan eens onderstaand voorbeeld en doe inspiratie op!

 

Landingspagina Voorbeeld

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.