Social media in 2016: Facts & Figures

Met het oog op een naderend 2016 is het hoog tijd voor nieuwe cijfers over het social media gebruik in Nederland. Via een enquête hebben we ruim 400 respondenten gevraagd hoe zij verschillende social media platformen gebruiken. Daarnaast hebben zij aangegeven hoe zij tegen bedrijven en social media kijken. Is activiteit hierop goed voor het imago van een bedrijf? En hoe wordt WhatsApp ervaren in de communicatie met bedrijven?

We hebben de interessante resultaten eruit gepikt en deze voor je op een rijtje gezet. Ben je benieuwd naar de volledige resultaten? Download dan de resource op onze kennispagina.

Mobile is hot!

Van alle kanten horen we dat mobiel gebruik in het algemeen steeds belangrijker wordt. Ook uit de resultaten van dit onderzoek blijkt wederom het belang van mobiel.

Ruim 95% van de respondenten geeft aan social media te gebruiken op zijn/haar smartphone. Gemiddeld gebruikt nog zo’n 42% van de respondenten social media op een desktop computer. Echter neemt dit percentage drastisch af naarmate de doelgroep verjongt. Van de respondenten jonger dan 16 jaar gebruikt nog maar 13% een desktop computer voor social media.

Houd er bij je posts dus rekening mee dat deze veelal op een klein scherm worden bekeken. 

WhatsApp voor bedrijven?

Omdat het te betwisten valt of WhatsApp als social media gezien kan worden, hebben we hier een aantal losse vragen over gesteld. Maar liefst 97% van de respondenten gebruikt WhatsApp. Met het oog op 2016 leek het ons interessant na te gaan hoe mensen denken over WhatsApp-contact met bedrijven.

Ruim 50% van de mensen geeft aan het een betrouwbaar kanaal te vinden om met bedrijven te communiceren. Als antwoord op de vraag naar ervaringen hiermee, zien we dat WhatsApp regelmatig wordt ingezet voor:

  • B2B contact
  • Klantenservice
  • Orderbevestiging/informatie
  • Promotie

Uit de reacties blijkt enerzijds dat het als informeel wordt gezien, anderzijds wordt de snelheid van communicatie als groot voordeel beschouwd. Ook het gemakkelijk delen van foto’s en video’s wordt toegejuicht door de gebruikers. 

Zet jij WhatsApp al in om met je klanten te communiceren?

De jeugd van tegenwoordig

Een belangrijke doelgroep aangezien zij als de toekomst van Nederland worden gezien. Waar bevinden zij zich ten opzichte van het totaal? Laten we eens naar de cijfers kijken.

 

Figuur 1: Percentage respondenten met een account op verschillende social media kanalen.

Zoals je ziet vallen bepaalde cijfers uit bovenstaande tabel op. Het is interessant om te zien hoe sterk vertegenwoordigd de jonge doelgroep is op kanalen als Instagram en Snapchat. Wanneer je doelgroep berust op mensen jonger dan 16 jaar zijn deze kanalen al veel interessanter dan Facebook. We zien namelijk dat zij ten opzichte van andere leeftijdscategorieën steeds minder aanwezig zijn op Facebook.

Verder is het leuk om te zien dat de jongste jeugd nog totaal niet bezig is met hun zakelijke voorkomen, en dat dit besef bij jongeren tot 25 jaar doorkomt. Althans, dit leiden we af uit het feit dat er geen enkel persoon jonger dan 16 aangeeft gebruik te maken van LinkedIn.

Als we in ons achterhoofd houden dat de jeugd onze innovators zijn en de rest volgt, geeft bovenstaand overzicht ons een kijkje in de toekomst van social media!

Jouw bedrijfspagina

Hoe is jouw zakelijke social media omgeving? Heeft je bedrijf accounts op bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn? We vroegen wat respondenten vinden van deze pagina’s en waarom zij deze volgen.

Hieronder is te zien wat over het algemeen de redenen zijn om een bedrijfspagina te volgen. Een veelgenoemde reden bij de mogelijkheid “anders” is de interesse in bedrijven van vrienden en kennissen.

 

Social media als klantenservice?

Ruim 85% van de social mediagebruikers geeft aan bedrijven te volgen op verschillende kanalen. Consumenten verwachten activiteit van bedrijven op social media en ervaren het als een bijdrage aan de professionaliteit. Daarnaast vindt meer dan 50% van de respondenten het een pré om contact met bedrijven op te kunnen nemen via social media kanalen.

Hieronder vind je de resultaten op de vraag: Heb je ooit contact opgenomen met een bedrijf via social media? Zo ja, waarom?

 

Andere redenen voor het opnemen van contact zijn:

  • Suggesties
  • Sollicitatie
  • Inschrijving voor workshops
  • Wanneer er geen reactie komt op telefonisch/mail contact

We zien dat het voor consumenten belangrijk is om snel contact op te kunnen nemen met een bedrijf. Blijkbaar ligt de verwachting van een snelle reactie hoger wanneer de communicatie via social media verloopt dan bij ‘traditionele’ kanalen als e-mail en telefonisch.

Wel of geen zakelijke social media accounts?

Bij de overweging een bedrijfspagina aan te maken op social media is het verstandig om je af te vragen of je aan de verwachtingen kunt en wilt voldoen. Vaak zijn berichten van klanten openbaar, ook klachten. De manier waarop je als bedrijf een openbare klacht behandelt kan van grote invloed zijn op je imago. Natuurlijk lijkt het voor iedere ondernemer interessant om actief te worden op social media, maar houd rekening met de verantwoordelijkheden die daarmee gepaard gaan, en de eventuele gevolgen, zowel positief als negatief natuurlijk. Met een goede social media strategie kan het perfect als klantenservice gebruikt worden.

Benieuwd naar alle resultaten van het onderzoek? Download het gehele onderzoek hier!

Twijfel je over het starten met social media? Wil je graag wat extra tips en tricks om dit succesvol te doen? Kijk eens rond bij de andere blogs van Fingerspitz over dit onderwerp! Alsnog onzeker? Kom eens langs voor advies, een brainstormsessie of een goede kop koffie.

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.