Navigational Advertising: dé ontwikkeling van 2016

leestijd 3 minuten
18 oktober 2019

Nu 2016 toch echt voor de deur staat, ben jij waarschijnlijk druk met het afronden van je marketingplan voor komend jaar. Check nog even snel wat de nieuwe ontwikkelingen zijn in online marketingland en hoe jij deze kunt inzetten.

Een van deze ontwikkelingen komt voort uit de autobranche. Waar voertuigen steeds vaker worden uitgerust met gadgets en technologische nieuwtjes zien we een verschuiving binnen navigatiegebruik. Voorheen werd het adres van de bestemming ingevoerd. Tegenwoordig is dit veelal de naam van het bedrijf of de locatie.

Systemen zijn steeds vaker constant verbonden met het internet en kunnen dus suggesties geven wanneer u een POI (Point of Interest) intypt. Zo is een navigatiesysteem te gebruiken als een zoekmachine.

Mobiele navigatie

De algemene verkoop van PND’s (Portable Navigation Devices) is de laatste jaren flink aan het dalen. Enerzijds kunnen we zeggen dat auto’s steeds vaker zijn uitgerust met een vast navigatiesysteem, maar anderzijds heeft dit wellicht iets te maken met het gebruik van mobiele telefoons met internet.

(Jaarlijks verkochte PND’s in miljoenen)

De daling is in ieder geval deels toe te schrijven aan het navigeren met een mobiele telefoon. Dit wordt duidelijk wanneer we kijken naar de populariteit van navigatie-gerelateerde applicaties die in de Apple App Store te vinden zijn, maar liefst 1.824 verschillende apps. 

Wanneer iemand op zijn/haar smartphone zoekt naar een bedrijf, verschijnt er regelmatig automatisch een button om te navigeren naar de betreffende bestemming. Het is voor je klanten natuurlijk fijn als ze op dat moment naar het juiste adres worden gestuurd.

Dichtstbijzijnde supermarkt?

Laten we eens kijken wat er gebeurt als je als zoekterm opgeeft ‘Supermarkt Breda’. Nu wordt het ineens zeer interessant om bovenaan het lijstje met resultaten te staan.

Aan de zoekopdracht te zien heeft deze persoon geen specifieke voorkeur voor een bepaalde supermarktketen en zal hij/zij ofwel voor de dichtstbijzijnde supermarkt kiezen, of voor degene bovenaan de resultaten. Ga eens na hoe vaak er wordt gegoogeld op hotels, supermarkten en tankstations… 

Navigatie optimalisatie 

Het is dus zeer interessant om als bedrijf hoog in de zoekresultaten te verschijnen. Een hoge positie verkrijgen kan op allerlei manieren. Kijk daarvoor eens bij onze blogs binnen de categorie zoekmachine optimalisatie.

Als je bedrijf een hoge positie heeft zal dit een positief effect hebben binnen de navigatieresultaten van Google Maps. Helaas werkt dit niet bij alle navigatiesystemen zo.

Zoals we eerder bespraken zijn er ontzettend veel verschillende systemen, kaarten, en mobiele applicaties die gebruikt worden voor navigatie. Er is een duidelijke verschuiving te zien in apparaatgebruik. Om binnen al deze systemen en applicaties goed vindbaar te zijn, zullen je locatiegegevens in deze vele verschillende databases compleet en overeenkomend moeten zijn.

Navads kop

 

Ontwikkeling van navigational advertising

Niet voor niets wordt navigatie-optimalisatie als belangrijke ontwikkeling voor 2016 gezien. Hoe dit zich zal vormen is nog niet zo duidelijk. Gaan we adverteren binnen navigatie? Komen er extensies om bijvoorbeeld te bellen vanuit je navigatiesysteem? Veel vragen die in 2016 hopelijk beantwoord gaan worden.

Voor nu is het verstandig om je gegevens op orde te krijgen en in zoveel mogelijk apps en systemen vindbaar te zijn. Ben je benieuwd hoe je er nu voor staat?

 

Inzicht in je huidige navigatiesituatie?

Fingerspitz geeft je een overzicht van de informatie die nu over je locatie bekend is. We geven voor de meest gebruikte databases aan in hoeverre je locatiegegevens kloppend en compleet zijn, geheel vrijblijvend!

Klik op onderstaande button voor de check en ontvang onderstaand overzicht voor je bedrijf.



(En ja, wij hebben in de tussentijd ook nog wat werk te doen ;-))

Lees meer over