5 tips om je Google Shopping Feed te optimaliseren

leestijd 5 minuten
18 oktober 2019

November en december zijn belangrijke maanden voor webshops. Vorig jaar werd er in deze maanden in Nederland maar liefst 1,14 miljard euro omgezet. Zet je ook Google Shopping in? Lees dan snel verder hoe je het maximale uit je Google Shopping feed haalt!

Over je Google Shopping feed

Bij een Google Shopping campagne dien je een feed te uploaden in Google Merchant Centre. De manier waarop de productfeed is opgesteld is erg belangrijk voor je campagne. De ingevoerde zoekterm in Google wordt namelijk gematched met je feed. Ook is het belangrijk voor Google dat er zoveel mogelijk relevante informatie in je feed staat. Mocht je concurrent meer relevante informatie versturen, dan kan het zijn dat deze betere posities verkrijgt in de Google Shopping resultaten.

Vergeet niet om je feed regelmatig te vernieuwen. En zorg ervoor dat er geen foutmeldingen in staan. Foutmeldingen in je productfeed hebben directe impact op de advertentiepositie in Google Shopping en dus directe impact op het aantal vertoningen, kliks en resultaat.

Wil je de verkoop uit Google Shopping maximaliseren? Pas dan de volgende 5 tips toe.

    1.   Verplichte en aanbevolen velden in de Google Shopping productfeed

In een Google Shopping feed zijn een aantal verplichte velden, zoals een uniek nummer voor het product, producttitel, link naar het product, afbeeldingslink van het product, conditie van het product, beschikbaarheid van het product en de prijs. Voor sommige producten zijn er aanvullende verplichte velden. Bekijk deze velden hier voor een compleet overzicht.

Ook zijn er aanbevolen velden door Google. Zo kun je een link naar een mobiele afbeelding, kleur, geslacht en materiaal toevoegen. Het is aan te raden om dit ook te doen. Deze velden geven Google namelijk meer informatie over het product en zorgen ervoor dat de kans groter is dat een zoekopdracht kan worden gekoppeld aan een relevant product.

Maak dus gebruik van elke mogelijkheid die er is om een extra veld te uploaden.

    2.   Kies de beste Google Product Categorie bij je product

Een van de meest belangrijke factoren bij een goede Google Shopping Feed is het linken van het assortiment aan de verschillende Google Product Categorieën. De Google-producttaxonomie biedt maar liefst ruim 5000 verschillende categorieën om je producten aan te koppelen. Het spreekt voor zich om hier dan ook de meest relevante categorie te koppelen aan het product dat je aanbiedt.

Mocht je bijvoorbeeld een webshop in mobiele telefonie hebben en screenprotectors voor een toestel willen aanbieden via Google Shopping, dan is het raadzaam te kiezen voor categorie 5468 in plaats van 5466.

Google-Shopping-Categorie

 

   3.   Zorg ervoor dat de productfeed compleet is

Zorg ervoor dat elk verplicht -en aanbevolen veld een ingevulde waarde heeft. Ontbrekende waarden in de velden zorgen voor gaten in je productfeed. Dit draagt ertoe bij dat Google niet de meest relevante bezoeker kan koppelen aan het product in je assortiment.

Wanneer we verder gaan op basis van het voorbeeld van een webshop in mobiele telefonie, is het raadzaam om de screenprotector te koppelen aan een specifiek toestel. Elk toestel heeft namelijk een specifieke beeldschermgrootte. De kans is erg groot dat een klik op een screenprotector voor een Samsung door een iPhone gebruiker een verspilling van het marketingbudget is.

   4.   Verrijk je productfeed

Optimaliseer je productfeed op basis van het zoekverkeer naar je producten. Op basis van de zoekwoorden waarop je bent gematched met Google Shopping advertenties en Google AdWords tekstadvertenties, kun je de informatie in je productfeed optimaliseren.

Ook hier gebruiken we weer het voorbeeld van screenprotectors. Wanneer blijkt uit AdWords dat de kliks en conversies van Samsung screenprotectors komen van zoekopdrachten zoals ‘samsung screenprotector mat’ of ‘matte screenprotector samsung galaxy’ is het raadzaam om bijvoorbeeld ‘mat’ in de producttitel te verwerken.

Dit voorbeeld kan ook worden toegepast bij producten met verschillende kleuren, maten en andere uitvoeringen. Naast de producttitel, kun je deze informatie eventueel ook in je productomschrijving verwerken of een extra veld aanmaken.

   5.   Optimalisatie van de productfeed is een continu proces

De behoefte van de klant verandert continu, hierdoor verandert ook het zoekgedrag continu.

Bekijk continu de zoektermen die leiden tot verkopen. Analyseer welke zoektermen dit zijn en probeer ze te groeperen of te combineren. Bekijk vervolgens de producttitel en de productomschrijving. Probeer de combinaties van woorden subtiel in de producttitel of productomschrijving te verwerken.

De belangrijkste tips voor deze velden zijn;

  • Plaats belangrijke zoekwoorden (zoals het merk) waarop je gematched wil worden, zoveel mogelijk aan het begin van de producttitel.
  • Benoem het geslacht, maat of uitvoering in de producttitel om meer relevant verkeer te verkrijgen, zoals ‘herenhorloge’ in plaats van ‘horloge’.
  • Voeg een uitgebreide productomschrijving toe. Het is een gemiste kans als de productomschrijving te weinig woorden bevat of als de productomschrijving belangrijke zoekwoorden mist waarop je gematched wil worden.

Wil je meer specifieke tips? Lees dan hier het blog van mijn collega Kristie hoe je Google Shopping succesvol inzet.

Heb je een vraag over de productfeed voor Google Shopping of over de inzet van Google Shopping? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder om resultaat te boeken. 

Lees meer over