Referral data behouden van HTTPS naar HTTP

leestijd 2 minuten
18 oktober 2019

Referral data behouden van HTTPS naar HTTP

Het is alweer even geleden dat Google zijn algoritme heeft aangepast voor beveiligde websites. Hiermee belonen ze websites die over een versleutelde verbinding werken. Voor bezoekers is het namelijk goed om te weten dat er niets tussen hen en de websites staat wat data af kan tappen. Ze kunnen dus zonder problemen surfen en hun gegevens achterlaten.

Er zit echter wel een nadeel aan het “HTTPS protocol” wat hierbij wordt gebruikt.

Als een bezoeker van een HTTPS website naar een HTTP website gaat, gaat de informatie waar de bezoeker vandaan kwam verloren. Dat maakt de data in de webstatistieken incompleet.

Aanpassing maken op je website

Heb je zelf een HTTPS website? Dan is er aan jouw data niks veranderd. Je kunt er wel voor zorgen dat die data mee verstuurd wordt. Waarom je dat zou doen? Daar geef ik je twee redenen voor:

1. Branding

Als bezoekers van jouw website naar een andere website gaan via een link, kan de andere website medewerker dit terugzien in zijn statistieken. Zo is je website in ieder geval bekend bij hem.

Wellicht kijkt deze persoon verder en bezoekt vervolgens jouw website. Daarmee heb je misschien wel een nieuwe klant binnengehaald!

2. Goodwill

Als jij nog een HTTP website zou hebben wil jij het liefst ook alle data kunnen bekijken.

Om die reden geef je natuurlijk maar al te graag jouw website als bron prijs.

De aanpassing

De aanpassing die op de website gemaakt moet worden is heel simpel. Er moet slechts één regel worden toegevoegd aan de HTML code. Dit laat je plaatsen door je webbouwer in de <head> op iedere pagina. Het gaat om het onderstaand “script”:

<meta name=”referrer” content=“origin-when-crossorigin”>

Dat is alles! Hiermee stuur je de bron weer mee van HTTPS naar niet versleutelde HTTP websites.

Lees meer over