Gmail Sponsored Promoties opzetten binnen Google AdWords

leestijd 3 minuten
18 oktober 2019

Sinds mei dit jaar is het mogelijk om Gmail Sponsored advertenties op te zetten binnen de AdWords User Interface. Hiermee kunnen relevante gebruikers worden bereikt binnen hun e-mailbox. Is dit ook interessant voor jouw business? Lees dan snel verder hoe je GSP inzet en optimaliseert!

 

Wat is Gmail Sponsored Promotions?

Met Gmail-advertenties kunnen gebruikers worden bereikt met geavanceerde targetingsignalen en een advertentie-indeling die onder andere op een e-mail bericht lijkt. Er wordt namelijk een gesponsorde update geplaatst binnen het postvak van een Gmail inbox. Hierbij is het niet noodzakelijk om het e-mailadres van die persoon te weten. Of iemand jouw Gmail-advertentie te zien krijgt heeft te maken met je targeting instellingen.

Je kunt jouw doelgroep targeten op basis van:

  • Demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht en ouderlijke status.
  • Interesses en remarketing
  • Onderwerpen
  • Zelf opgegeven context zoekwoorden

 

Hoe zet je een GSP campagne op?

Stap 1: Campagne creatie

Creëer een nieuwe campagne voor “Alleen in het Display Netwerk”. Stel hier het land en de taal die je wilt targeten in. Ook stel je hier je maximale dagbudget in en eventuele advertentieplanning en –roulatie.

Stap 2: Targeting

Selecteer bij het aanmaken van een advertentiegroep de targetingmethode plaatsingen. Hier voeg je mail.google.com toe als plaatsing. Zo zorg je ervoor dat je advertenties alleen worden weergegeven binnen het Gmail netwerk.

Daarnaast geef je je manier van targeten toe. Opgegeven context zoekwoorden, interesses, onderwerpen of op basis van demografische kenmerken.

Stap 3: Advertentie opstellen

Maak een advertentie aan in de ‘Advertentiegallerij’. Hier kun je specifiek kiezen voor Gmail-advertenties. Vervolgens krijg je de optie om te kiezen uit 4 verschillende advertentievormen. Kies de optie die het beste bij je product of targetinggroep past.

Bij het opstellen van je advertentie geef je een ingeklapte en uitgeklapte variant van je advertentie op. De ingeklapte variant wordt bovenin de mailbox getoond. Zodra iemand op je advertentie klikt wordt de uitgeklapte variant getoond.

 

Optimalisatie tips

  • Maak per doelgroep een aparte advertentiegroep aan waarin je je richt op een enkele targetingmethode: zoekwoorden, interesses, onderwerpen of demografische kenmerken. Op deze manier kun je per advertentiegroep makkelijk je boodschap en biedingen richten op de doelgroep die je wilt aanspreken.
  • Kies de advertentievorm die het beste past bij jouw product of dienst. Heb je meerdere producten die je aan kunt bieden binnen een bepaalde productcategorie, kies dan voor het advertentiesjabloon voor meerdere producten. Bied je slechts een enkel product aan, kies dan voor een enkelvoudige promotie.
  • Belangrijk om te weten: je betaalt per geopend advertentiebericht. Voeg daarom de kolommen voor Gmail-statistieken toe op campagne-, advertentiegroep- en advertentieniveau toe. Hiermee kun je ook de opslaghandelingen, doorstuurhandelingen en klikken naar jouw website meten. Dat geeft een beter beeld van de advertentieprestaties.
  • Zorg voor een duidelijke en pakkende call-to-action!
  • Pas je boodschap en kleurkeuze aan aan je aangeboden product of dienst. Zorg daarbij ook dat de landingspagina relevant is.

 

Wil je je Gmail-advertentie campagne door ons laten opstarten? Neem dan contact met ons op!

Lees meer over