Facebook content - wat moet je plaatsen?

Veel bedrijven zijn actief op Facebook, maar hebben niet altijd inspiratie voor posts. Tijdens het Congres Facebook Marketing dat 9 juni plaatsvond, werden er een aantal praktische tips besproken die ik graag met je deel.

Een aantal feitjes..

Als je met Facebook aan de slag gaat, moet je rekening houden met een aantal veranderingen die de laatste tijd zijn doorgevoerd. Zo is onder andere de likegate verwijderd en het organisch verkeer bestaat inmiddels nog maar uit (nog minder dan) 2% van het verkeer. En wat al langer bekend is, maar nogmaals benadrukt werd tijdens het congres: mobiel maakt de dienst uit. Inmiddels is dit percentage bezoekers naar 85% gegroeid. Zorg er dus voor dat jouw afbeeldingen en/of video’s voor dit device geoptimaliseerd zijn!

Wil je nog steeds prominent binnen Facebook aanwezig zijn, voor een groot publiek? Dan zul je moeten adverteren. Hierdoor worden je artikelen ineens een sponsored ad, waardoor mensen je advertorial anders maar ook vooral kritischer zullen lezen. Goede targeting is dan ook extra belangrijk.

Hierbij een aantal handige tips voor als je aan de slag gaat met content op Facebook:

1. Maak een content kalender

Allereerst een tip van eigen bodem: maak een content kalender! Bekijk van maand tot maand en van dag tot dag de mogelijkheden waar jij op in kunt en wilt spelen. Denk bijvoorbeeld aan piratendag, comic sans dag of andere leuke, speciale of feestdagen die Nederland rijk is. Door deze dagen in een super overzichtelijke kalender in kaart te brengen, hoef je niet ad-hoc Facebook berichten te verzinnen. Ideaal!

 

2. Maak waardevolle content

 

Er zit een groot verschil in wat mensen willen zien op Facebook en wat bedrijven willen vertellen.

Veel merken denken dat ze een coole streetperformer zijn, maar in de meeste gevallen zijn ze de welbekende strandverkopers: een onwelkome gast op social media die soms ook nuttig kan zijn. Denk daarom goed na over de content die je plaatst.

 

3. Content voor je eigen fans

Behind the scenes galerij

Mensen zijn geneigd om verder te klikken in een galerij om meerdere afbeeldingen te bekijken. Je bereikt hiermee geen nieuwe fans, maar houdt zo wel je eigen betrokken fans op de hoogte van je merk.

Opinie & co-creatie

Mensen die je volgen weten al wat in dit geval de foto challenge is van Coolbue. Dit wordt in deze post dan ook niet meer uitgelegd, en is daarom gericht op de eigen betrouwbare fans. Zij zijn vervolgens wel op een creatieve manier met je merk bezig wat zorgt voor betrokken klanten.

 

4. Content voor fans & niet fans

Tips & tricks

Geef goede (algemene) tips en tricks die met je product of dienst te maken hebben. Ben je bijvoorbeeld een bank? Geef dan bespaartips, zodat je aan het einde van je salaris niet meer een stukje maand overhoudt. Hierbij hoef je ook niet meer bang te zijn dat je naar je website verwijst. Facebook is hier inmiddels helemaal op ingesteld, en zorgt voor een soepele overgang. Ook als je weer terug wilt vanuit je site naar Facebook. Het grote voordeel hiervan is dat je wel je bezoekersaantallen in Google Analytics kunt bijhouden.

How to’s of lekkere recepten

Heb jij een heerlijk eetbaar product? Laat dan bijvoorbeeld lekkere recepten zien waar jouw product in verwerkt is. Ideaal om mensen eens kennis te laten maken met jouw product.

Ook how to filmpjes zijn ideaal om te tonen. Video wordt in Facebook enorm gepushed, en krijgt daarom een prominente positie. Doe daar je voordeel mee en zorg voor een spontaan filmpje waarbij je precies uitlegt hoe je dat geweldige recept namaakt. Bijkomend voordeel: je hebt meer beleving, je bent opvallender en je video wordt bij de meeste mensen automatisch afgespeeld. 

Zorg er dus voor dat je video binnen 3 seconden al aanspreekt!

Feitjes of resultaten van een onderzoek

Heb jij een onderzoekje gedaan onder je doelgroep? Deel de belangrijkste feitjes op Facebook! Zeker in combinatie met een leuke visual, kan dit een succesvolle Facebook post worden die niet commercieel is ingestoken en waar mensen zich in kunnen herkennen.

Inhaker & humor gerelateerd

Deze is niet voor alle merken geschikt. Als je iets met humor wilt doen, dan moet dit passen bij je merk en de uitstraling van je merk. Merken als Coolblue plaatsen wel vaker een bericht met een knipoog. Een goede timing is hierbij super belangrijk!

Veel succes met het opzetten van jouw content planning!

 

 

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.