Emoji – wat is het en hoe zet je het in?

leestijd 4 minuten
9 april 2021

Al gehoord of gebruikgemaakt van Emoji? Ongetwijfeld. Het gebruik van emoticons stijgt explosief. Met name omdat steeds meer techbedrijven Emoji’s ondersteunen. Denk hierbij aan Twitter, Instagram, Facebook en sinds kort ook Google. Persoonlijk gebruik ik ze haast nooit, maar gezien de groei en mogelijkheden biedt het wel perspectief.

Wat is het eigenlijk, Emoji?

Emoji is een reeks aan emoticons, symbolen en smileys, ontstaan in Japan. Tegenwoordig wordt deze taal internationaal gebruikt omdat Emoji is opgenomen door Unicode. Aangezien een aantal techbedrijven deze Unicode karakters ook automatisch omzet in afbeeldingen, wordt de Emoji-taal door verschillende grote besturingssystemen en software ondersteund. 

Het gebruik is relatief simpel. Je gaat naar een website als http://www.iemoji.com/ en dan is het alleen CTRL C + CTRL V-werk. Of je maakt natuurlijk gebruik van de Emoji’s binnen bestaande apps.

Emoji-gebruik neemt toe

Emoticon en Emoji-gebruik neemt flink toe. Dat merkte ik vooral thuis. Enigszins geschokt ontving ik van mijn moeder een Whatsappje met een aantal Emoji’s daarin. Normaal zie je juist dat jongeren veel Emoji’s toepassen, maar ook dat is aan het veranderen. Zodra techbedrijven een Emoji-toetsenbord beschikbaar maken zie je een exponentiele groei in het gebruik, zoals bij Instagram. Rice University heeft aangetoond dat vooral vrouwen emoticons gebruiken. Hoe dan ook, het gebruik en de frequentie is per groep nog erg verschillend. Zeker iets om rekening mee te houden wanneer je het zelf wilt inzetten.

De kracht van Emoji’s is dat ze helpen om razendsnel iets duidelijk te maken. Een aantal voorbeelden. Emoticons zorgen voor meer intimiteit en hebben impact op je gevoel. En de mensen die Emoji’s gebruiken hebben volgens onderzoek zelfs meer seks.

Google en Emoji

En bijna net zo goed als seks, je kunt hogere click through rates realiseren. Toen het een paar weken geleden duidelijk werd dat Emoji’s plotseling ook werden toegestaan in de titles van Google’s desktopresultaten, werd hier dan ook meteen veelvuldig gebruik van gemaakt. De hogere click through rates die dit oplevert zijn echter niet van lange duur, want inmiddels heeft Google aangekondigd om emoji’s op korte termijn niet meer te ondersteunen in de desktop resultaten. In de mobiele zoekresultaten blijven ze waarschijnlijk wel zichtbaar.

Emoji’s in mailings

Een ander kanaal waar Emoji nog wel ingezet kan worden is e-mail. Emoji’s kunnen een positief effect hebben op je open rates. Mailings worden vaak geopend via een mobiele browser. En Emoji’s worden daar niet geheel ontoevallig beter ondersteund. Zelf hebben wij in onze laatste mailing omtrent cookiegebruik ook gebruikgemaakt van een Emoji (uiteraard een cookie). Of het door het sterke onderwerp of door de Emoji kwam weten we niet, maar ook onze open rate was een stuk hoger dan gemiddeld 🙂

Hoe gebruik je ze?

Wil je ook graag testen met het gebruik van Emoji’s? In een aantal gevallen kun je Emoji’s simpelweg copy-pasten. Voor het gebruik in websites moet je echter een “Decimal HTML Entity” of “Hexadecimal HTML Entity” invoegen in de HTML. Om deze codes te vinden kun je de website http://www.iemoji.com/ bezoeken. Als je klikt op een Emoji zie je alle specificaties over hoe ze wel of niet getoond worden. Normaliter gebruik je de HTML Entity codes van de code set Unified Unicode.

Zoals je leest heeft het gebruik van Emoji’s een behoorlijke handleiding. Emoji’s worden niet overal geaccepteerd. In dat geval krijg je vreemde vierkantjes te zien ?. Of de Emoji wordt in een andere stijl getoond. Dat is afhankelijk van je e-mailclient, besturingssysteem en browser. De belangrijkste regels:

  • Sluit het aan bij de doelgroep en de content?
  • Controleer en test of de Emoji geaccepteerd wordt in de belangrijkste browsers.
  • Emoji’s gebruik je als karakter om je bericht extra schwung te geven, maar mag nooit tekst vervangen. Als de Emoji namelijk niet wordt uitgelezen dan klopt je boodschap niet meer.

Veel plezier!

Meer over Jaap

Groeien is niets meer dan een wetenschappelijke formule.

Jaap Jacobs
Managing director

Lees meer over