Online marketing in de modebranche

Op 19 mei vond Emerce eFashion plaats. Samen met mijn collega Daniël woonde ik diverse sessies bij. Benieuwd naar de trends en ontwikkelingen in de (online) modebranche? En wil je tips van succesvolle webshops? Lees dan snel verder!

De consument kiest zelf

Jarno Vanhatapio - Nelly.com

De dag begon met een keynote van Jarno Vanhatapio, oprichter van het Zweedse Nelly.com. Hij is het bedrijf ooit vanuit de woonkamer gestart. In eerste instantie verkocht hij alleen strings voor vrouwen, maar inmiddels kunnen vrouwen voor hun hele garderobe terecht bij Nelly.com. Vorig jaar heeft Nelly.com 110 miljoen euro omgezet.

Vanhatapio beschrijft drie punten die het succes van Nelly.com hebben bepaald:

• Marketing "outside the box". Hiermee hebben ze veel marketing gratis kunnen doen die veelal ook viral is gegaan.
• Opzetten van private labels. Nelly.com heeft unieke producten die consumenten enkel in hun webshop kunnen kopen. Er zit veel marge op private labels. 40% van de huidige omzet is afkomstig van deze labels.
• Altijd richten op de consument. Iedere werknemer moet dagelijks langs een wand met foto's van de klanten van Nelly.com. Hiermee wordt benadrukt voor wie ze hun werk doen. Liefde voor de klant is erg belangrijk.

De wand met foto’s van klanten waar medewerkers van Nelly.com dagelijks langskomen.

Jarno Vanhatapio is inmiddels weg bij Nelly.com en is een webshop gestart in dierbenodigdheden. Uiteraard houdt hij de consument nauwlettend in de gaten. Daarbij viel het hem op dat de markt is veranderd. In 2015 liggen keuzes meer in handen van consumenten en laten ze zich niet zomaar meer van alles voorschrijven. De consument van 2015 ziet er als volgt uit:

• Nieuwsgierig
• Bewust
• Zoekend

maar is ook:

• Ongeduldig
• Lui
• Ongeconcentreerd

Bedrijven kunnen hier op inspelen door uniek te zijn of unieke producten aan te bieden, bewust te zijn van de prijs en daar eerlijk naar te handelen. Daarnaast is service belangrijk, moet de ervaring van de consument zonder horten of stoten verlopen en is inspiratie in webshops door middel van duidelijke afbeeldingen belangrijk. Wellicht dat deze punten voor de hand liggen, maar in veel gevallen ontbreekt het aan een goede uitvoering hiervan.

De (online) modebranche in cijfers

Gino Thuij - GfK

Gino Thuij was de man van de cijfers. Hij praatte ons bij over de ontwikkelingen omtrent koopgedrag van consumenten.

We zijn natuurlijk op de hoogte dat consumenten minder geld uitgeven. Dit ‘consuminderen’ doen ze bewust en daarvoor passen ze de volgende strategieën toe:

• Uitgaven controleren
• Vervangen wanneer nodig
• Meer zelf doen
• Prijsbewust
• Waarde van het product afwegen

De vraag naar kleding en schoenen is dan ook aan het afnemen. Gaven we in 2010 gemiddeld € 1020,- per jaar uit aan schoenen en kleding, in 2014 was dat slechts € 884,-. De groei van online heeft dat niet goed gemaakt. Daar worden meer items gekocht (3% stijging in 2014 ten opzichte van 2013), wordt er meer besteed (2% gestegen in 2014), maar worden er minder bestellingen per persoon geplaatst (5% gedaald).

In 2014 besteedden Nederlanders 43,3 miljoen euro van hun online modeaankopen in het buitenland. 48% hiervan gaat naar andere landen in Europa, waarbij het merendeel naar Groot-Brittanië en Duitsland. Andere landen waar afgelopen jaar veel werd besteed zijn China met 29% en de Verenigde Staten met 16%. Het is niet bekend bij welke webshops dit geld werd uitgegeven.

Daarnaast is de online modebranche hun klanten verkeerd aan het “opvoeden”. Steeds meer worden artikelen in de aanbieding gekocht. Was dat in 2010 nog 47%, in 2014 steeg dat naar 61%. En dat terwijl het op straat juist langzaam aan het afnemen was.

Ook zien we dat steeds meer consumenten cross channel kopers zijn en het aantal enkel offline kopers afneemt. Cross channel heeft met 42% het aantal offline kopers (56%) nog niet ingehaald, maar dat lijkt slechts een kwestie van tijd.

Happiness is bad for business

Martijn van Egmond - O’Neill

O'Neill werd door E-Commerce Manager Martijn van Egmond vertegenwoordigd. Zijn boodschap was "Happiness is bad for business". Als je tevreden bent valt er namelijk niks meer te verbeteren. Door nooit tevreden te zijn met het resultaat blijf je je bedrijf en webshop ontwikkelen. Zorg dat je jezelf blijft afvragen waarom je dingen op een bepaalde manier aanpakt. Ga daarom niet uit van aannames, maar test die dan ook uit. Heeft het weer bijvoorbeeld écht invloed op het aantal online bestellingen? Installeer in zo'n geval een Google Tag Manager script en zorg dat je data verzamelt, zodat je er op kunt anticiperen.

 

Een vloeiende ervaring voor de klant

Jens Christian Buhl - Bestseller

De afsluiter van de dag kwam van Jens Christian Buhl, E-Commerce Director bij Bestseller. Een bedrijf wat niet zo bekend is onder die naam, maar wel onder de merken die ze verkopen, zoals Jack & Jones, Vero Moda, Only en Name It. Ieder merk heeft zijn eigen webshop, maar ook is er één centrale webshop, onder de naam van Bestseller. Deze shops hebben ieder hun eigen uitstraling, maar delen wel het winkelwagentje. Daarmee kunnen klanten bij meerdere merken shoppen, rekenen ze alles in één keer af en krijgen ze het in één pakket. Het pakket kunnen ze thuis laten bezorgen, maar ze krijgen ook de mogelijkheid om het in de winkel af te halen.

Bestseller biedt hun producten ook aan via Zalando. Dit doen ze door middel van een feed. Daarin staan alle producten met naam, prijs, beschrijving en andere relevante informatie. Zalando neemt dit vervolgens over en kan op deze manier het assortiment uitbreiden. Het verzenden gebeurt vanuit het magazijn van Bestsellers in Oost-Duitsland. Zo heeft Zalando niet de lasten, maar wel de lusten en is Bestseller goed vertegenwoordigd.

Lees meer over

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.