Ben jij klaar voor Google’s mobile-friendly update?

leestijd 2 minuten
18 oktober 2019

Google rolt vandaag een grote nieuwe update uit. In SEO-land beter bekend als ‘Mobilegeddon’. Deze wijziging in het algoritme benadeelt sites die niet mobiel geoptimaliseerd zijn.

Hogere rankings voor mobile-friendly websites

Google waarschuwde haar gebruikers vorig jaar al over de frustraties op mobiele apparaten. Nu steeds meer mensen gebruikmaken van tablets en smartphones, kan het echt niet meer dat buttons onleesbaar zijn of tekst op websites wegvalt. Voor mobiele gebruikers is het om deze reden prettig om geoptimaliseerde zoekresultaten te zien.

Google Mobile Friendly

In november introduceerde Google al een label dat aangeeft of de website geschikt is voor mobiel. Nu zet de zoekgigant een volgende stap door het zoekalgoritme voor mobiele zoekopdrachten aan te passen. Voor zoekresultaten op desktop en tablet zullen er geen wijzigingen in de zoekresultaten zijn. Mobiele resultaten over nieuwsberichten, lokale resultaten en video’s worden ook niet beïnvloed.

Boost je mobile ranking in Google

De update die Google vandaag doorvoert heeft mogelijk nog een grotere impact dan voorgaande updates Panda en Penguin. Nu ‘mobile-friendly’ een ranking factor is geworden, krijgen websites die mobiel geoptimaliseerd zijn een boost in de rankings voor de mobiele zoekresultaten. Is jouw site niet mobile-friendly? Dan kan het zijn dat je vandaag je goede positie in de mobiele zoekresultaten bent verloren aan een website die wel geoptimaliseerd is voor mobiel. Dit kan enorme invloed hebben op je bezoekersaantallen en verkopen. Bijna 60% van al het online verkeer is tegenwoordig mobiel. En Google verwacht dan ook dat je je site hierop aanpast en de gebruiker een positieve ervaring biedt.

Wil je weten of jouw website aan de mobile-friendly criteria voldoet?

Lees meer over