De mogelijkheden van Google Analytics dashboards

leestijd 4 minuten
7 juli 2023

Wat zijn dashboards in Google Analytics ?

Dashboards geven op één pagina een visueel overzicht van verschillende websitestatistieken. Een dashboard bestaat uit een verzameling van widgets, dit zijn blokken met informatie waarbij je zelf bepaalt wat erin komt te staan en hoe dit wordt weergegeven. Voorbeelden van widgets zijn de tijdlijn, de cirkel- of staafdiagram, de plattegrond en de tabel. Per Google Analytics account kun je maximaal 20 dashboards maken en ieder dashboard kan maximaal 12 widgets bevatten.

Hoe maak je een dashboard aan?

Om je eigen Google Analytics dashboards te maken klik je op + Nieuw dashboard in het dashboardmenu. Daar kan je kiezen voor een leeg canvas (geen widgets) of een dashboard voor beginners (standaardverzameling widgets). Vervolgens is het mogelijk om nieuwe widgets toe te voegen door te klikken op + Widget toevoegen in het dashboardmenu.

Een tabel, cirkel- of staafdiagram maken?

Het weergeven van specifieke informatie kan op verschillende manieren. Je kiest als eerste hoe je de gegevens wilt weergeven: statistiek, cirkel- of staafdiagram, tijdlijn, plattegrond of tabel. Daarna kun je selecteren welke statistieken in de widgets terug moeten komen en hoe deze gegroepeerd worden.

Voorbeelden van custom dashboards

Naast het zelf maken van dashboards is het ook mogelijk om voorgeprogrammeerde dashboards te downloaden. Deze custom dashboards vormen een eerste aanzet en kunnen vervolgens naar eigen wens worden ingericht. Wij hebben reeds een aantal dashboards gemaakt, die je kunt downloaden en vervolgens eenvoudig toe kan voegen aan je eigen Google Analytics account.

Algemene webstatistieken

Wil je snel en compleet een overzicht van de totale webstatistieken van
je website? Dat is eenvoudig weer te geven met dit dashboard. Hieruit kun je onder andere het aantal transacties, gemiddelde orderwaarde en de meest bezochte pagina’s terugvinden. Ook is te zien via welk apparaat het meeste verkeer binnen komt en daarnaast welke bron het meest sccesvol is ten opzichte van de behaalde doelen.

AdWords dashboard (Non-ecommerce website)

Dit AdWords dashboard is specifiek gericht op de belangrijkste KPI’s voor een non-ecommerce website. Dit handige overzicht geeft meteen inzicht in de prestaties van je AdWords campagnes. Zo zijn de via AdWords behaalde doelen onder andere opgesplitst per apparaat en per zoekwoord. Verder is er direct zichtbaar wat de populairste bestemmingpagina’s zijn en worden de algemene campagnestatistieken in een oogopslag duidelijk.

AdWords dashboard (E-commerce webshop)

Het AdWords dashboard voor de e-commerce webshop geeft de belangrijkste KPI’s weer die meteen inzicht geven in de prestaties van je AdWords campagnes. Je hebt onder andere direct inzicht in het aantal transacties per apparaat, de best presterende zoekwoorden en de best verkochte producten via AdWords.

 SEO dashboard

Dit dashboard geeft alle basisinzichten over de organische bezoeken weer, zoals het presteren van zoekwoorden, landingspagina’s en het aantal bekeken pagina’s per bezoeker. Daarnaast kun je snel de opbrenst vanuit je organische kanaal terug vinden.

Social media dashboard

Het social media dashboard geeft snel inzicht in de effectiviteit van social media marketing. Denk hierbij aan bezoeken en via bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn en Twitter. Daarnaast kun je in een handig overzicht zien welke gedeelde URL’s tot bezoeker sessies hebben geleid.

E-mail dashboard

De widgets van het e-mail dashboard bevatten voornamelijk gegevens over de effectiviteit van e-mail campagnes. Krijg direct inzicht in hoeveel sessies er voort zijn gekomen vanuit je e-mail campagnes en naar welke bestemmingspagina’s. Daarnaast kun je direct zien op welke pagina’s je conversiedoelen behaald hebt en op welke dag van de week je e-mail campagne het meest succesvol is.

E-commerce dashboard

Een snel en compleet overzicht van de totale prestatie van je webshop is eenvoudig weer te geven met dit e-commerce dashboard. Hieruit kun je onder andere het aantal transacties, gemiddelde orderwaarde en
de best presterende producten opmaken.

Benieuwd naar de mogelijkheden van dashboards? Log in bij Analytics, ga naar Dashboards en probeer het uit!