Wat kost een AdWords campagne?

Google AdWords is het advertentieprogramma van Google en toont advertenties boven en naast de ‘gratis’ zoekresultaten. Google AdWords wordt daarnaast ingezet om advertenties te verspreiden op andere zelf uitgekozen websites. De voordelen zijn eindeloos. Omdat ons vaak wordt gevraagd wat een AdWords campagne kost hierbij het antwoord.

Biedingen

De kosten van een Google AdWords campagne bestaan uit 2 onderdelen. De kosten die je betaalt aan Google en de kosten die je betaalt als je een expert inhuurt voor het opzetten, ontwikkelen en onderhouden van een AdWords campagne.

CPC-biedingen

Bij Google AdWords bepaal je altijd zelf wat het maximale bedrag is dat je op een dag wilt uitgeven. Je kunt dit instellen door middel van het dagbudget. Zo heb je altijd volledige controle over het uitgavepatroon en bepaal je zelf wat de kosten gaan zijn. Het systeem werkt op basis van een veilingmodel en zo bepaal je ook zelf de maximale CPC bieding per zoekwoord. Een CPC-bieding is de maximale kosten per bezoeker die je wilt betalen. CPC staat voor cost per click (kosten per klik). Om goede resultaten te realiseren spelen er ook nog andere factoren een belangrijke rol. Google kijkt niet alleen naar de CPC-bieding om advertenties hoog te positioneren, maar ook naar de kwaliteit, relevantie en historie van de advertenties en websites.

Kosten internet marketing bureau

Om de kosten te bepalen voor het inzetten van een internet marketing bureau zal het bureau eerst moeten uitrekenen hoeveel tijd de werkzaamheden gaan kosten. Dat heeft onder andere met een aantal factoren te maken. Wat is de omvang van de opdracht, hoeveel zoekwoorden moeten er worden ingezet, hoeveel advertenties moeten er geschreven worden, hoe vaak moet er worden geoptimaliseerd, hoe moet er gerapporteerd worden en heeft de klant behoefte aan regelmatig persoonlijk contact? Een internet marketing bureau zal om een goed voorstel te kunnen maken een analyse verrichten over de omvang van de campagne en de tijd die het gaat kosten.

Hoe moet ik mijn budget bepalen?

Idealiter hoef je niet naar budget te kijken. De rapportages van Google AdWords zijn zeer nauwkeurig en het is daarom eenvoudig om te sturen op resultaat. Je kunt de resultaten daarom ook omrekenen naar de kosten per conversie (informatieaanvraag, bestelling etc). Als je weet hoeveel een conversie mag kosten dan kan je met Google AdWords daar onder blijven en levert elke conversie winst op. Wil je werken met een marketingbudget dan is de maximale reservering die je moet doen volledig afhankelijk van de volumes die je kunt bereiken. Veel adverteerders berekenen het budget uit door het marketingbudget in de kostprijs te verwerken. Of ze pakken een percentage van de omzet.

De kosten per AdWords campagne kunnen per situatie aanzienlijk verschillen. Wil je meer weten over jullie situatie en advies op maat? Neem dan even contact met ons op.

Lees meer over

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.