Sociale bewijskracht als online instrument

leestijd 4 minuten
25 maart 2020

Sociale bewijskracht is het meest effectief wanneer een consument onzeker is of wanneer er gebruik wordt gemaakt van gelijksoortigheid. Bij gebrek aan kennis of bij onzekerheid, gaat hij advies zoeken bij anderen. Als hij dan ook nog één of meer persoonlijke overeenkomsten heeft met die ander(en) is de kans zeer groot dat hij het advies aanneemt. Mensen hebben namelijk de neiging iemand te volgen wanneer zij op die persoon lijken. Dat kan in allerlei vormen: leeftijd, uiterlijk, ras, sociale samenstelling, hobby’s, interesses, zelfde werk etc.

Social media is één van de methodes om op sociale bewijskracht in te spelen. Consumenten staan in contact met anderen waarmee ze persoonlijke overeenkomsten hebben, zoals familie, vrienden, kennissen en collega’s. Door likes of reacties over producten of merken laten ‘onzekere’ consumenten zich sneller beïnvloeden. Maar het stimuleren van sociale bewijskracht onder je doelgroep is ook mogelijk via andere kanalen. Niet alleen social media profiteert namelijk van de menselijke drang naar zekerheid en gelijksoortigheid. Vier belangrijke middelen die inspelen op sociale bewijskracht zijn:

  • Delen
    De adverteerder faciliteert de consument in het delen van content. Dat kan door middel van het gebruik van share buttons, realiseren van positieve tweets, tell-a-friend mail maar ook door het aanjagen van een positieve stem bij opinieleiders op forums en blogs. Het stimuleren van deling en het profiteren van sociale bewijskracht is dus ook buiten sociale media mogelijk.

    Naar verwachting wordt het faciliteren van Google+ buttons steeds belangrijker. Door de komst van Google+ worden reviews én +1’s (zeg maar ‘vind ik leuks’) ook vertoond in de normale zoekresultaten. Dus als je zoekt naar een leuk restaurantje in de buurt, omdat je niet weet waar je naar toe moet, zie je tips van vrienden. Des te belangrijker om share buttons te implementeren en ervoor te zorgen dat klanten roepen dat anderen ook bij je moeten zijn!

  • Bewijs
    Hierbij gebruikt de adverteerder sociale bewijskracht om aan te tonen dat gelijkgestemden ook hebben gekozen voor de adverteerder. Dat werkt het beste wanneer de consument zelf het verhaal vertelt. Deze tactiek kan worden toegepast door het tonen van referenties, testimonials, beoordelingen of bijvoorbeeld het middel ‘zoveel personen gingen je voor’.
  • Isolement
    Er is sprake van isolement wanneer consumenten zich geïsoleerd voelen. Ze zitten met een vraag of probleem waarmee ze niet graag te koop lopen. Ze voelen zich onzeker en zijn daardoor makkelijk beïnvloedbaar door een sterke persoonlijkheid. Een goed voorbeeld hiervan zijn nichessites  die zich richten op taboes zoals financiële problemen, medische problemen of seksualiteit. Consumenten vinden een antwoord op deze vragen door een ‘expert’ te raadplegen. Hier laten zij zich door beïnvloeden. Dit is voor adverteerders een kans om betrokkenheid te tonen en zich als expert te profileren. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om een win-win oplossing te verzinnen voor het probleem. Een mooi concept is www.justanswer.com waar vragen gesteld worden en beantwoord worden door professionals.
  • Imitatie
    Laatste en wellicht een van de mooiste instrumenten is imitatie. Het imiteren van bezoekers is effectief door het principe van gelijksoortigheid. Imitatie kan in de breedste zin worden opgepakt en tot in de kleinste details worden verwerkt. Stel dat de doelgroep over het algemeen moeders van 30 en 40 jaar zijn en je gebruikt een persoonlijkheid om aan de hand van voorbeelden uitleg te geven over je product. Heel erg logisch, maar dan is het verstandig om een moeder tussen de 30 en 40 als voorbeeld te nemen. Verwerk dat tot in de kleinste details: in de communicatie, fotomaterialen, voorbeelden en zelfs tot medewerkers waar de klant mee te maken krijgt.

Voor adverteerders zijn de bovenstaande middelen zeer interessant om te verweven in de online marketing strategie. Faciliteren in het delen van content en reacties is technisch eenvoudig. Daarnaast hoeft het niet veel tijd en kosten te vergen. En met een beetje geluk wordt je merk, product of boodschap zelf verspreid door de doelgroep. Verder versterkt de inzet van de bovenstaande middelen in de communicatie het imago en de relatie met de (potentiele) doelgroep. Met als resultaat méér virale bezoekers naar je website door mond-op-mond-reclame. En meer conversies, zoals bijvoorbeeld contactaanvragen en bestellingen, door de positieve verhalen van anderen.

Meer over Jaap

Groeien is niets meer dan een wetenschappelijke formule.

Jaap Jacobs
Managing director