Links verkopen?

leestijd 2 minuten
18 oktober 2019

Het verzamelen van inkomende links is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Met een commercieel doel is het echter lastig om de tegenpartij te overtuigen een linkje te plaatsen. Slimme publishers hebben zelf een commercieel belang en bieden dit te koop aan. Google is niet blij wanneer websites linkjes kopen en straft dat af. Google vertelt over het uitwisselen van links: ”Links die zijn bedoeld om de positie van een site in de zoekresultaten van Google te manipuleren, kunnen worden beschouwd als onderdeel van een uitwisselingsprogramma voor links. Dit geldt ook voor gedrag waarbij links naar jouw website, of links van jouw website worden gemanipuleerd. Het manipuleren van deze links kan van invloed zijn op de kwaliteit van onze zoekresultaten en geldt daarom als schending van de Richtlijnen voor webmasters van Google”. Ondanks waarschuwingen en statements is er een groot aantal websites dat linkjes blijft kopen, maar ook verkopen. Matt Cutts, hoofd van Google’s webspam team, schreef een paar maanden geleden een interessant artikel en dat willen we graag nog even toelichten.

In het artikel beschrijft Cutts een case over de website van een krant: ”De PageRank daalde van 7 naar 3 en ze wilden weten hoe dit mogelijk was. Ze leken geen idee te hebben van het probleem”. Wanneer de PageRank daalt met bijna 50% dan moeten de kwaliteitsrichtlijnen zijn geschonden. De krant heeft links verkocht en daardoor is de website ‘gestraft’. Google vindt dat de de objectiviteit van een artikel, pagina of website verdwijnt wanneer er betaalde verwijzingen worden gemaakt. In Google webmaster lees je wat niet is toegestaan op dit vlak. Ik citeer: ”Links met een hoge PageRank kopen of verkopen. Dit geldt ook voor het betalen voor links of voor berichten die links bevatten; het inwisselen van goederen of services voor links; of het verzenden van een ‘gratis’ product in ruil voor een recensie en een link naar je site”.

Wil je reclameruimte verkopen door het aanbieden van links? Voorkom negatieve gevolgen en voeg het kenmerk rel=”nofollow” toe aan de <a>-tag. Ben je al te laat? Verwijder de betaalde links en plaats een verzoek tot heroverweging bij het webmaster hulpprogramma.

Lees meer over