Content Marketing versus SEO

Heb je een voorkeur voor traditionele SEO optimalisaties? Prima, maar met een goede technische basis en een beetje linkbuilding red je het niet. De tijd is rijp om deze nieuwe dynamiek te omarmen. Ben jij al overgestapt naar deze nieuwe SEO tactiek?

Hoog scoren in zoekmachines

Nog niet zo gek lang geleden was er een groot verschil tussen de inhoud die mensen wilden lezen en de inhoud die voor zoekmachines nodig waren voor de goede positionering in de zoekresultaten. In 2012 heeft Google hier middels de beruchte Panda en Penguin toevoeging een einde aan gemaakt. Deze aanpassingen op het algoritme hebben ervoor gezorgd dat rijke content sites worden beloond met hogere posities. Door deze aanpassing is het bieden van toegevoegde waarde, relevante content dus, van exceptioneel belang om hoog te scoren.

Start met een contentstrategie

Maak een strategie, planning, ontwikkel de juiste content, publiceer en spread the word! Het schrijven van interessante stukjes is niet langer voldoende. Je moet nadenken over het populariseren van teksten en sociale verspreiding. Wil je dit goed aanpakken start dan met:

  • Bloggen. Maak een eigen blog, schrijf interessante artikelen, verspreid het via social media en ontvang sterke links.
  • Guest blogging. Schrijf op andere interessante, prominente blogs. Deze hebben vaak een hogere autoriteit waardoor de content beter wordt gevonden. Daarnaast levert het regelmatig sterke links op. En verbetert het je author rank
  • Online PR. Ontwikkel slimme acties. Doel: bereik de media. Maak gebruik van persberichten.
  • Multimedia. Video. Ontwikkel interessante content of leuke virals.
  • Infographics, cases en whitepapers. Die zijn erg geliefd. We zien dat deze contentvormen goed gedeeld worden.
  • Social media content. Social signals zijn opgenomen in het algoritme. Daarnaast zien we ook steeds meer sociale resultaten terug in de zoekresultaten. De opkomst van Google+ is daar een goed voorbeeld van.

Basisregels voor content creatie

Ben je overtuigd en wil je aan de slag met content creatie? Volg dan deze tips:

  1. Schrijf voor je lezers. Niet voor de zoekmachines. Het feit dat bezoekers bereid zijn om een paar minuten te besteden aan het lezen van een pagina, is het bewijs dat zoekmachines het juiste resultaat hebben getoond. Google zal blij zijn met alle goede inspanningen.
  2. Gebruik de juiste zoekwoorden. Ook vandaag de dag zijn zoekwoorden erg belangrijk. Maar voorkom keyword stuffing (het volproppen van content met belangrijke zoekwoorden). Kies zoekwoorden zorgvuldig. Kijk niet alleen naar zoekvolumes, maar vooral ook naar de potentie. Kun je hoog scoren? Maak hiervoor een concurrentieanalyse. 
  3. Focus. Houd in gedachten dat kwaliteit veel belangrijker is dan kwantiteit. Schrijf in plaats van vijf middelmatige artikelen één uitmuntend artikel.

Focus op intermenselijke relaties
Een aantal jaren geleden was SEO nogal technisch. Dat is niet veranderd, maar het sociale aspect is vele malen groter geworden. Content marketing begint met het schrijven van de juiste teksten, maar het succes wordt grotendeels bepaald door de waardering van anderen. Wordt de content verspreid? Actieve deelname aan netwerken zoals Facebook, LinkedIn en Twitter is daarom van groot belang. Niet voor niets is Google gestart met Google+.

Auteurschap
Een belangrijk onderdeel voor SEO is authorship. Google+ auteurschap koppelt gepubliceerde content aan een Google+ profiel. Auteurschap is een belangrijk onderdeel voor het opbouwen van reputatie. In de zoekresultaten verschijnen artikelen met een foto en een naamregel van de auteur. Deze weergaves zijn erg aantrekkelijk. Want de kans dat mensen op het resultaat klikken wordt vele malen groter. Daarnaast vinden zoekers sneller alle artikelen van dezelfde auteur. Auteurschap is een relatief nieuw onderdeel dat naar verwachting nog belangrijker wordt in de toekomst.

Lokale optimalisatie
Lokale optimalisatie is een ander belangrijke content marketing trend in 2013. Het aantal mensen dat zoekt met een bepaald zoekwoord dat gecombineerd wordt met een geografische term neemt toe. Google Lokaal zal alle websites die diensten verlenen in een bepaalde stad of buurt een voorsprong geven. Een geografisch relevant sleutelwoord aan je content toevoegen is een van de makkelijkste manieren om te profiteren van deze lokale optimalisatie. Het opzetten van een Google Places profiel is de tweede belangrijke stap.

Conclusie

De verschuiving van traditionele SEO naar content marketing is een feit. Trucjes werken niet meer. Sterker nog, die worden keihard afgestraft. Begin vandaag nog! Het produceren van sterke content is niet alleen leuk, maar vooral erg belangrijk.

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.