Google Glass & Online Marketing

Wat is Google Glass?

Google Glass is een bril met interactieve mogelijkheden die valt onder de noemer Wearable Computing. Maar wat kan je straks precies met een Google Glass? Glass is een bril zonder glazen, met een klein scherm dat geprojecteerd wordt in de realiteit.

Figuur 1: Opbouw Google Glass.

Het is een bril met een “dikke brillenpoot”. Google Glass is je persoonlijke headset. Zo kan je straks door het geven van simpele commando’s met jouw Google bril:

  • Foto’s maken;
  • Video’s opnemen;
  • Bellen;
  • Het weerbericht bekijken;
  • Enz, enz.

Ook is het mogelijk om je Google Glass te gebruiken als navigatie, mailchecker en persoonlijke agenda. Kortom alles wat je nu met je smartphone doet. Om je een betere indruk te geven van de mogelijkheden raden wij je aan om het onderstaand promofilmpje aandachtig te bekijken.

Video 1: Google Glass in de praktijk.

Google Glass & Online Marketing

Wat zijn de gevolgen voor Online Marketing? Is het gewoon een nieuw platform? Of gaat het veel verder dan dat? Op het web zijn eerder een aantal scenario’s beschreven die we graag met jullie delen.

Advertising

Het meest voor de hand liggend is dat Google haar Glass gaat inzetten voor advertising. Echter heeft Google hier voorlopig nog geen toestemming voor gegeven. Nauwe volgers van Project Glass verwachten dat dit slechts van tijdelijke aard is en dat na verloop van tijd advertising een belangrijke rol gaat spelen. Dit zal hoogst waarschijnlijk, evenals bij mobiele advertenties, lopen via Google AdWords.

Applicaties

Inmiddels heeft Google, door middel van de “#ifihadglass-contest”, enkele prototypen verspreidt onder developers. Dit heeft als doel dat de developers aan de gang gaan met het ontwikkelen van applicaties voor het Google Glass platform. De verwachting is dat de developers de komende tijd (ondanks dat zij geen “fee” mogen vragen voor de applicaties) aan de slag gaan met het ontwikkelen van applicaties voor het Project Glass platform. Gamification is daarbij een term die met regelmaat valt. Dit houdt in dat spelmechanismen worden ingezet in applicaties of in real life. Dit om onder andere  de betrokkenheid van de consument te verhogen. Het is voor developers nog niet toegestaan om betaalde applicaties te publiceren.

Applicatie voorbeeld

Een mooi voorbeeld van een applicatie voor de Google Glass is Ghost Runner. In Ghost Runner neem je het op tegen je eigen schaduw. Zodra je achter loopt op je eigen beste schema, verschijnt je eigen ghost runner in beeld. Hiermee word je aangespoord om nog beter je best te doen en je huidige record te verbreken.

Figuur 2: Ghost Runner Applicatie.

Hoe te anticiperen?

Met de komst van Google Glass gaat er zeer waarschijnlijk veel veranderen binnen de wereld van Online Marketing. Waar moet je op letten en hoe anticipeer je op deze nieuwe ontwikkelingen? Hier alvast een aantal verwachtingen & tips.

Meest relevante zoekresultaten

Door de beperkte projectieruimte is de verwachting dat Google Glass alleen de meest relevante zoekterm(en) weergeeft. Het is daarom van belang dat je hoog scoort in de zoekresultaten waar je als organisatie op gevonden wilt worden. Door middel van zoekmachine optimalisatie (SEO) verbeter je de vindbaarheid in Google.

Besteed veel aandacht aan lokale marketing

Met Google Glass is het straks mogelijk om alles in de nabijheid van jouw locatie te doorzoeken. Je kunt straks in één oogopslag alle informatie (reviews, beoordelen, menu, enz.) over het restaurant in de buurt bekijken. Zorg dat je deze informatie goed verzorgt en up-to-date houdt.

Verhoogde interactie

Social Media gaat een belangrijke rol spelen na de introductie van Google Glass. Het wordt straks eenvoudig om snel foto’s en video’s op te nemen en vervolgens te plaatsen op de verschillende Social Media platformen. Zorg ervoor dat je Social Media pagina’s goed zijn ingericht en ga de interactie met je doelgroep aan. Vergeet hierbij zeker niet om te starten met Google+.

Houd de laatste ontwikkelingen in de gaten

Blijf veel lezen over deze nieuwe ontwikkelingen. Tip: volg de Google+ pagina (https://plus.google.com/+projectglass). 

Lees meer over

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.