Sitelink omschrijvingen: plaats nu extra details bij je sitelinks

Sitelinks zijn een extreem waardevolle toevoeging als het gaat om AdWords advertenties. Hoe gedetailleerder een advertentie is en hoe meer informatie er wordt gegeven, des te eerder iemand er op zal klikken (of juist niet). Sitelinks hebben dan ook een grote invloed op de CTR.

Door gebruik te maken van sitelinks kun je niet alleen beter informeren over hetgeen er te vinden is op je site, ook kun je bezoekers op een snellere manier dieper in je site brengen, zodat ze direct vinden waar ze naar op zoek zijn. Een AdWords advertentie inclusief sitelinks ziet er als volgt uit:

Van één naar vijf advertenties

Sinds gisteren kunnen we nog een stap verder gaan dan voorheen mogelijk was. Wanneer je gebruik maakt van enhanced campaigns (wat verplicht is vanaf 22 juli) kun je een extra omschrijving toevoegen aan je sitelinks. Per sitelink kun je twee regels tekst toevoegen, wat je in de gelegenheid stelt om extra details weer te geven. Door het toevoegen van deze omschrijvingen ga je in feite van één naar vijf advertenties. Bovenstaande advertentie zou er nu dus als volgt uit kunnen zien:

Het effect

Door het toevoegen van extra omschrijvingen aan sitelinks krijgen AdWords advertenties een nog prominentere plaats in de SERP (Search Engine Results Page). De organische zoekresultaten gaan nog meer omlaag, wat betekent dat AdWords een nog belangrijkere rol gaat spelen.

Uiteraard heeft Google dit al volop getest. Zoals verwacht presteerden deze advertenties inclusief extra omschrijvingen bij sitelinks ontzettend goed. Door extra omschrijvingen toe te voegen bleken deze advertenties nog nuttiger en relevanter. De doorklikratio’s waren dan ook aanzienlijk hoger dan bij dezelfde advertentie inclusief ‘oude’ sitelinks.

Ook extra omschrijvingen toevoegen aan sitelinks?

Zorg er eerst voor dat je gebruikmaakt van enhanced campaigns en dat je sitelinks zijn geüpgraded. Pas dan kun je gebruikmaken van deze nieuwe functie.

Bij het aanmaken of bewerken van sitelinks kun je beide lijnen van het veld ‘Omschrijving’ vullen met extra details waarvan je wilt dat deze worden weergegeven:

Houd er wel rekening mee dat advertenties niet altijd sitelinks zullen tonen, en wanneer ze wel worden vertoond kan de weergave hiervan variëren.

Google geeft bovendien alleen sitelinks met extra informatie weer als de campagne met sitelinks voldoet aan bepaalde criteria, waaronder de volgende:

  • Uw bestaande advertenties worden met twee of drie regels sitelinks boven de zoekresultaten van Google weergegeven.
  • U hebt aanvullende gegevens voor uw sitelinks ingevuld OF we hebben andere advertenties in uw account gevonden die overeenkomen met uw sitelinks.

Wat mij betreft is het een erg mooie aanvulling voor AdWords en ik ben dan ook erg benieuwd naar de resultaten binnen onze eigen campagnes.

Lees meer over

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.