Congres Facebook Marketing - een dag vol inspiratie

Op dinsdag 11 juni woonde ik in Utrecht het eerste Congres Facebook Marketing bij. Een congres voor alle social media professionals in Nederland, en uiteraard andere geïnteresseerden. In totaal waren er 450 aanwezigen, een mooi aantal voor de eerste editie van dit congres.

Met een kop koffie in de hand neem ik plaats in de grootste zaal van Media Plaza. Er zijn vier grote schermen in de zaal, waarop het volgende filmpje met leuke en interessante Facebook feitjes wordt getoond:

Likeability en het creëren van een belevenis

Na een korte opening worden we voorgesteld aan de eerste keynote spreker van vandaag, Rohit Bhargava, een onafhankelijk marketing expert en auteur van het boek Likeconomics.

“We live in a world where anyone can speak for your brand, whether you want it or not”, aldus Rohit. Als bedrijf zijnde is het zaak om hier goed mee om te gaan. Zoals we allemaal weten is interactie erg belangrijk, maar het is nog belangrijker om te onthouden dat je fans vooral geen buddy’s met je willen worden. Ze willen geen nietszeggende conversatie, maar een ervaring die langer duurt, een beleving. Denk dus na over de lange termijn ROI en creëer vooral geen bubbels die zo weer vervlogen zijn.

Er zijn verschillende manieren om je fans of volgers digitaal aan je te binden. Denk hierbij aan het aanbieden van:

  • E-commerce
  • Information
  • Community
  • Service
  • Entertainment

Waar het volgens Rohit uiteindelijk om draait, is de likeabillity en het creëren van een belevenis voor je Facebook fans. Hoe? Aan de hand van de likeconomics formula, welke is gebaseerd op het TRUST principe:

  1. Truth – Wees transparant. Omhels de waarheid en vertel een achtergrondverhaal.
  2. Relevance – Vertel iets wat mensen graag willen horen en delen. Wees relevant.
  3. Unselfishness – Zet niet je eigen belangen, maar die van je klanten/volgers voorop.
  4. Simplicity – Ga uit van het KISS principe. Keep It Short & Simple, of Simple & Stupid.
  5. Timing – Timing really is everything. Haak in op momenten en pas je content hierop aan.

 “The real secret to building trust is using likeability to build deeper connections, instead of just focusing on having more conversations” – Rohit Bhargava

Whole Human Facebook Ad Targeting

Dan is het tijd voor Merry Morud, social advertising specialist en ook wel ‘koningin van de Facebook Ads’ genoemd.

De kern van haar verhaal is dat we vooral niet moeten vergeten dat B2B eigenlijk B2C is. De meeste bedrijven die zich richten op B2B, adverteren voornamelijk op LinkedIn, omdat dit zakelijk wordt gebruikt. Maar is dit verstandig? Uiteindelijk is Facebook het enige netwerk waar we daadwerkelijk laten zien wie we echt zijn. Dit netwerk gebruiken we tenslotte privé. Merry heeft dan ook gelijk wanneer ze zegt: “Your job is who you are”. Ik ben geen online marketeer van 9 tot 5, nee, ik ben ook online marketeer wanneer ik ’s avonds thuis op de bank zit en op mijn iPad Facebook statussen bekijk of blogposts aan het lezen ben. Dit is dan ook iets waar je als bedrijf zijnde rekening mee moet houden wanneer je gebruikmaakt van Facebook Ads. Het gaat om whole human targeting.

Facebook is bij uitstek hét kanaal om hele specifieke doelgroepen te bereiken. We hebben ten slotte aardig veel persoonlijke informatie op ons profiel staan. Met deze data heeft Facebook goud in handen.

Je kunt je Facebook Ads op verschillende manieren targetten. Merry noemt de drie belangrijkste methodes:

  1. Letterlijke targeting - Hebben mensen aangegeven dat ze van voetbal houden? Dan hebben ze vast ook interesse in jouw voetbalshirts.
  2. Concurrentie targeting - Vallen mensen onder de groep ‘I dislike Apple’? Grote kans dat het Android liefhebbers zijn, oftewel, de ideale doelgroep om de nieuwe Samsung Galaxy S4 aan te verkopen.
  3. Afgeleide targeting - Laat mensen die net verhuisd zijn nieuwe restaurantjes in de buurt zien. Hier kun je ook nog veel verder in gaan. Mensen die bijvoorbeeld aan hebben gegeven dat ze van Rolex horloges houden, kun je wellicht ook een Porsche verkopen. Dit noemt men ook wel symbiotic (cross) targeting.

Het is belangrijk om vooral heel veel onderzoek te doen naar je doelgroep. Kijk niet alleen naar geslacht, leeftijd en locatie, maar ga veel verder dan dat ('als ze hiervan houden, dan vinden ze dit misschien ook wel leuk'). Probeer het gewoon eens uit en test je advertenties op verschillende doelgroepen. Wie niet waagt, die niet wint.

Facebook groeit nog steeds

In de middag gaan we verder met Hans Maltha van Yes2Web die een aantal mooie cijfers op een rijtje zet.

Zo maakt 47% van de totale online bevolking in Nederland gebruik van Facebook, terwijl dit in Noord-Amerika & Canada 71% is. 

Er is dus nog veel ruimte voor groei, en ook dat zien we terug in de cijfers. De groei in Nederland is minder explosief, maar de groei is nog wel aanwezig, voornamelijk mobiel. Facebook mobiel groeit 13% per kwartaal, desktop slechts 6%. Dit is dus iets om rekening mee te houden. De stijging in het mobiele bezoek heeft ook voor een gedragsverandering gezorgd. Sinds het mogelijk is om berichten te delen via je smartphone, wordt dit ook steeds meer gedaan. Foto's worden met 77% het meeste gedeeld. Zorg er dus voor dat je beeldmateriaal op orde is.

Ook is het belangrijk om te kijken naar de frequentie van berichten. Grote pagina’s (> 50.000 fans) kunnen het beste 5-7 berichten per week plaatsen. Opvallend is dat de interactie op deze grote pagina's een stuk lager ligt dan bij kleinere pagina's.

Veel bedrijven weten niet precies binnen hoeveel tijd ze moeten reageren op vragen. Doen ze dit direct, of wachten ze hier rustig een dagje mee? De gemiddelde reactietijd ligt op 24,3 uur. Interessant om te horen is dat er geen verband is tussen de reactietijd en engagement. Maak je dus geen zorgen wanneer je niet 24/7 een webcare team klaar hebt staan, zoals bijvoorbeeld KLM.

De psychologie achter Facebook

Dan komen we aan bij Mischa Coster, wat mij betreft één van de highlights van de dag. Mischa gaat in op de psychologische kant en laat ons zien hoe we gedrag kunnen beïnvloeden, zowel online als offline.

Het eerste voorbeeld laat zien hoe je mensen kunt beïnvloeden door in te spelen op emotie. De tekst “Roken is dodelijk” op een pakje sigaretten doet ons niet zoveel. Van onderstaand filmpje, met dezelfde boodschap, krijgen we echter wel kippenvel:

In deze video wordt angst en verlies in beeld gebracht. Dit triggert emotie. Ondanks het feit dat de boodschap op hetzelfde neerkomt, is het filmpje vele malen aangrijpender dan de tekst op het pakje sigaretten. Zelfs de zaal is er even stil van.

Mischa vervolgt zijn verhaal en adviseert ons om goed naar het gedrag van onze fans te kijken en gebruik te maken van sociale bewijskrachten wanneer deze aanwezig zijn. We laten ons ten slotte makkelijk beïnvloeden door anderen, bewust en onbewust. Veel websites maken al gebruik van sociale bewijskracht, door bij producten iets neer te zetten als “Andere mensen die dit kochten, kochten ook…”. En geef toe, vaak klik je dan toch even door.

Bij Facebook geldt dit precies zo. Zijn er al meer comments, likes en shares? Dan zul jij ook eerder reageren, liken of delen. Het spreekwoord “Als er één schaap over de dam is, volgen er meer” is niet zomaar uit de lucht gegrepen.

Dit zien we ook terug bij Facebook Ads. Wanneer er onder een advertentie staat dat een Facebook vriend deze pagina al leuk vindt, zul jij deze pagina sneller gaan liken dan wanneer dit er niet zou staan. Wanneer je een pagina leuk vindt, ben je ook eerder geneigd iets aan te schaffen bij dit bedrijf. Wie A heeft gezegd, zegt ook sneller B. Je bent namelijk al een commitment aangegaan door de pagina te liken. Als beheerder van een Facebook pagina kun je je fans hier ook op wijzen. Vraag ze om een bericht te liken en het aantal likes zal verdubbelen.

Hoe kun je sociale besmettelijkheid realiseren? Ga uit van STEPPS, zes factoren die ervoor zorgen dat een boodschap viraal gaat.

  1. Social currency
  2. Triggers
  3. Emotion
  4. Public
  5. Practical value
  6. Stories

Mischa heeft een mooie blogpost geschreven over STEPPS, waarin hij deze zes principes haarfijn uitlegt.

Hoe kun je je EdgeRank verbeteren?

Last but not least komt Chad Witmann aan het word, de oprichter van de EdgeRank checker.

Niet iedereen is bekend met de term EdgeRank. Kort gezegd is dit een algoritme, gedefinieerd door Facebook, wat bepaalt wat een gebruiker te zien krijgt in het nieuwsoverzicht. Het is dynamisch voor ieder persoon en object, wat betekent dat jij andere dingen te zien krijgt dan je vriend die precies dezelfde vrienden heeft en dezelfde pagina’s leuk vindt.

Chad noemt EdgeRank het nieuwe SEO. Je wilt tenslotte ook bij Facebook bovenaan staan met je berichten. Gemiddeld bereiken bedrijfspagina’s echter maar 12% van hun fans. Bedrijven die het heel goed doen mogen blij zijn wanneer ze 40% van hun fans bereiken.

Uiteindelijk willen we allemaal dat zoveel mogelijk fans onze berichten te zien krijgen, dus hoe kunnen we onze EdgeRank verbeteren? Chad geeft ons enkele tips:

  • Zorg voor een call-to-action. Vraag mensen om te liken of te delen en ze zullen dit doen.
  • Wees creatief en think outside the box.
  • Monitor en test je content. Plaats op verschillende tijdstippen. Zo zitten de meeste mensen op zondag(avond) op Facebook, maar de meeste merken zijn er dan niet. Maak hier gebruik van door er juist wél te zijn.
  • Probeer negatieve feedback, zoals een bericht dat wordt verborgen of als spam wordt gerapporteerd, zoveel mogelijk te vermijden. Exporteer je Facebook Insights voor meer informatie.

Conclusie

Het eerste Congres Facebook Marketing was wat mij betreft een succes. Ik heb interessante verhalen gehoord van goede sprekers. Veel informatie was al wel bekend, maar het is altijd goed om je geheugen weer even op te frissen. Ik ben met nieuwe inspiratie in de trein gestapt en ga de komende weken zeker testen met bepaalde dingen die ik vandaag heb gehoord. Benieuwd naar de resultaten van deze tests? Houd onze blog in de gaten om op de hoogte te blijven van mijn ervaringen.

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.