App marketing, hoe doe je dat?

Smartphones zijn inmiddels niet meer uit het straatbeeld weg te denken en in de woonkamer is de tv het ‘tweede scherm’ geworden. Logisch dat je daar als bedrijf op in wilt springen. Maar het publiceren van de app is pas het begin. Met 800.000 apps voor Android en 900.000 apps voor iOS (iPhone & iPad) heeft de gebruiker al veel keus. Het is daarom belangrijk dat je de aandacht trekt. Een app laat zich immers niet vanzelf downloaden.

Het gebruik van smartphones en tablets neemt verder toe

Het aantal mensen dat een smartphone heeft loopt steeds verder op. In 2011 had zo’n 33% van de inwoners in Nederland boven de 18 een smartphone. Inmiddels is dat percentage gestegen naar 52%, aldus OurMobilePlanet. Daarnaast worden apps ook meer gedownload en gebruikt. Op een gemiddelde smartphone staan 28 apps geïnstalleerd en per maand worden er ruim 9 actief gebruikt. Wel loopt het aantal apps waarvoor de gebruiker betaald heeft terug van 3 in 2011 en 2012, naar 2 dit jaar.

App marketing: Online marketing gericht op apps

Er zijn tal van manieren om ervoor te zorgen dat apps beter gevonden en gedownload worden. Wat de beste strategie is hangt af van het soort app. Hieronder geven we wat handige tips waar je aan kunt denken om meer gebruikers te krijgen. 

Zoekmachine optimalisatie

SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie, is ook van toepassing op apps. SEO voor apps kunnen we opdelen in 2 categorieën:

  1. App store optimization, ook wel ASO genoemd.
  2. Zoekmachine optimalisatie met behulp van een landingspagina.
     

App store optimization is de basis van app marketing. Je app staat tenslotte in een app store: Apple’s App Store, Google Play, Windows Phone Store etcetera.  Hierbij komen verschillende factoren kijken:

  • App icoon
  • Titel
  • Screenshots
  • Beschrijving
  • Keywords
     

Het app icoon is het eerste wat de gebruiker te zien krijgt en is daarom erg belangrijk. Daarnaast wordt ook altijd de titel weergegeven, deze moet duidelijk maken wat het hoofddoel is van de app. Afhankelijk van het platform en de app store zijn er nog andere factoren die op de overzichts- of resultatenpagina zichtbaar zijn. Als de gebruiker doorklikt naar de detailpagina zijn alle kenmerken zichtbaar, waaronder de beschrijving die pakkend moet zijn en screenshots die duidelijk moeten maken hoe de app in elkaar zit en wat voor functies erin zitten. De keywords zijn niet zichtbaar voor de gebruiker, maar worden wel gebruikt bij het zoeken. Zo kan je ook gevonden worden op de naam van een concurrerende app.

Naast app store optimization kun je ook zoekmachine optimalisatie uitvoeren op een landingspagina. Je plaatst dan op het internet een webpagina waar details staan over je app. Hierin kan grotendeels hetzelfde staan als in de app store, maar heb je meer vrijheid in wat je naar voren wilt laten komen. Zo kun je deze pagina goed laten scoren bij de gratis (organische) zoekresultaten.

Smart App Banners

1 regel code, dat is nodig om Smart App Banners te activeren. Het maakt het mogelijk om op een iPhone of iPod Touch een banner te laten zien op je website die doorverwijst naar je app in de App Store. Heeft de gebruiker de app al geïnstalleerd? Dan verwijst de banner rechtstreeks door naar je app.

De app is nog niet geïnstalleerd en laat de prijs en beoordelingen zien.


 De app is geïnstalleerd en maakt het mogelijk de app gelijk te openen.

Deze functie is er helaas niet voor Android, al is er wel een jQuery plugin voor geschreven die het effect nabootst.

Nieuwsbrieven

Heb je een app ontwikkeld ter ondersteuning van je bedrijf? Wijs lezers er dan op via een nieuwsbrief. Als je al regelmatig een nieuwsbrief verstuurt, is dit een uitgelezen kans om hierin extra aandacht voor je app te vragen. Je zult zien dat de downloadteller omhoog schiet zodra de nieuwsbrief de deur uit is.

Online PR

Er zijn een hoop websites die schrijven over apps. Niet alleen nieuwe, maar ook bestaande apps met interessante ontwikkelingen. Sites als iPhoneclub, iPadclub en Androidworld behoren tot de meest succesvolle blogs over smartphones en tablets in Nederland met meer dan 1 miljoen unieke bezoekers per maand. Komt je app hierop, dan kun je gerust rekenen op een hoge notering in de app store rankings. Maar ook kleinere sites kunnen nuttig zijn als ze de juiste doelgroep trekken. Daarnaast kun je ook meedoen met acties zoals App Event. Daarin worden apps voor 1 dag gratis aangeboden. Zorg er wel voor dat je app uniek is in zijn soort, want dit soort sites krijgen dagelijks meer aanvragen dan ze kunnen verwerken.

Google AdWords advertenties

Adverteren behoort uiteraard ook tot de mogelijkheden. Google AdWords heeft de mogelijkheid om advertenties op te zetten die zich tonen in iOS en Android apps. Door ze enkel hierin weer te laten geven is de kans groter dat gebruikers jouw app ook daadwerkelijk downloaden, dan wanneer ze op de desktop worden getoond.

Bij het opzetten van de campagne heb je de keuze om de categorie van apps te kiezen waarin de advertenties worden weergegeven. Deze categorieën zijn gelijk aan Apple’s App Store en Google Play. De advertenties die je hierbij aanmaakt kunnen tekstadvertenties zijn, zoals we die kennen in de zoekresultaten van Google, maar ook beeldadvertenties. Hierin heb je nog meer vrijheid om je app te promoten.

Mobile App Install Ads via Facebook

Op Facebook kun je advertenties inzetten die rechtstreeks verwijzen naar je  app in de app store. Deze Mobile App Install Ads worden alleen getoond binnen de Facebook app op de smartphone of tablet, waardoor gebruikers die de advertentie zien meteen door kunnen klikken en de app kunnen downloaden. Uiteraard zijn hier wel kosten aan verbonden. Afhankelijk van wat je instelt is dit per 1000 vertoningen of per klik op de advertentie. Omdat je via Facebook heel gericht kunt targeten, is dit platform uitermate geschikt om je app te promoten aan de door jou gewenste doelgroep. Hierdoor kun je een grote groep mensen uitsluiten waarvoor de app niet bedoeld is en zo kosten besparen.

Voor onze klant Mascotte hebben wij dit ingezet bij de Mascotte Break Game:

Deze Facebook advertentie heeft bijgedragen aan een aanzienlijk aantal downloads onder de gewenste doelgroep. Voor het promoten van de Mascotte Break Game zijn de Mobile App Install Ads dan ook erg effectief geweest. 

Er zijn dus veel mogelijkheden om je app tot een succes te maken. Denk voordat je een app laat ontwikkelen al na over de stappen die je erna wilt gaan nemen, anders loop je het risico dat je app loopt te verstoffen in de app stores.

Lees meer over

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.