Branding versus Google

leestijd 2 minuten
13 november 2019

Branding heeft een positief effect op de score van merken in de Google rankings. Vooral sterke merken zijn gebaat bij branding activiteiten. Dat blijkt uit een uniek merkenonderzoek van online marketingbureau Fingerspitz. Het is voor het eerst dat er een kwantitatief onderzoek is uitgevoerd naar de vraag of er een verband bestaat tussen de online autoriteit, posities en branding van een product of dienst en de rankings van Google.

Google Penguin 2.0 update

Onlangs voerde Google de Google Penguin 2.0 update uit. Daarbij heeft Google wijzigingen doorgevoerd in het algoritme, die de ranking binnen het zoeknetwerk bepaalt. Na de update neigden experts de veronderstelling te bevestigen dat sterke merken ook online een voorsprong hebben op minder sterke of onbekende merken. Omdat er nog niets over bekend was, besloot Fingerspitz een onderzoek uit te voeren.

Scores onderzoek

Het onderzoek bevat parameters over hoe een website scoort in de zoekmachine rangschikking (Domain Authority) en de BrandAsset Score, de indicatiescore van de merkwaarde. Deze zijn verdeeld over 34 merken binnen 5 branches (schoenen, reizen, damesmode, LED TV’s en supermarkten). De verzamelde scores zijn onderling tegen elkaar afgezet om te bekijken of er sprake is van samenhang (correlatie) tussen deze scores. Het onderzoek geeft op deze manier inzage in de samenhang tussen het merk en de online zoekresultaten.

Conclusie onderzoek

Uit het onderzoek blijkt dat de BrandAsset Score sterk overlapt met de online autoriteitsscore. Dit betekent dat sterke merken een voorsprong hebben binnen Google. Branding blijkt indirect van invloed te zijn op de posities in Google. Het is daarom belangrijk om een juiste verdeling te vinden tussen branding en performance based marketingactiviteiten. Beide factoren zijn van belang en kennen, mits goed geïmplementeerd, een versterkt effect.

Meer over Jaap

Groeien is niets meer dan een wetenschappelijke formule.

Jaap Jacobs
Managing director

Lees meer over