Content maken voor Facebook

Je hebt een Facebook pagina, en dan? Hoe krijg je interactie met je volgers en maak je engaging content? Tijdens het Congres Facebook Marketing kregen we waardevolle tips met betrekking tot content creatie, welke ik in deze post zal benoemen.

Facebook EdgeRank

Zonder goede content geen Facebook pagina. Wanneer je weinig berichten plaatst of wel berichten plaatst maar nooit een like of reactie krijgt, is de kans groot dat je fans nooit een bericht van jou te zien krijgen. Dit heeft te maken met de EdgeRank, het algoritme van Facebook wat bepaalt welke berichten je wel en niet te zien krijgt. Wil je dat jouw fans je berichten wél te zien krijgen? Werk dan aan je content en zorg ervoor dat de betrokkenheid met je pagina omhoog gaat. Hoe je dit kunt doen lees je hier onder.

Waar moet een goede Facebook post aan voldoen?

De voorwaarden waar een goede Facebook post aan moet voldoen zijn als volgt:

  • Sluit aan bij de doelgroep
  • Sluit aan bij het merk of product
  • Heeft een sociaal component

Om een goede post te kunnen maken is het belangrijk om inzicht te hebben in je doelgroep en hoe zij media consumeren. Daarnaast moet je beschikken over een dosis creativiteit en mooi artwork of beeldmateriaal.

Succesvolle berichten spelen in op behoeftes, zoals vermaak, inspiratie en nieuwsgierigheid. Plaats lijstjes, geef je fans een kijkje in de keuken, geef ze tips of inspiratie en vermaak ze met humor, puzzels of nostalgie. Haak in op actualiteiten, maar zorg er wel voor dat de content op een bepaalde manier aansluit bij je merk. Vergeet ook vooral het visuele deel niet. Afbeeldingen en/of illustraties doen het ontzettend goed en bepalen voor een groot deel het succes van je bericht. Experimenteer hiermee. Uiteindelijk moet het gewoon kloppen, af zijn en bij je merk passen.

Er is een lijst met universele wetmatigheden die we telkens weer kunnen gebruiken wanneer we op zoek zijn naar engaging content. Houd deze bij de hand en je komt vast tot genoeg leuke ideeën.

 

Get noticed, keep it simple, less is more & mind the details!

Bovenstaande zin behoeft geen uitleg denk ik zo. Val op, maar houd het simpel. Zorg ervoor dat je visuele content mooi uitkomt op mobiele apparaten en let vooral goed op de details. Een post kan heel eenvoudig zijn, maar moet gewoon goed in elkaar zitten.

Last but not least nog enkele key take aways die we hebben gehoord op het congres:

  • Zorg dat je content aansluit bij merk & community
  • Gebruik Facebook waar het voor is: social content
  • Vraag je af: zou ik het zelf liken / delen met vrienden?
  • Gebruik de gereedschapskist / insights
  • Zoek waar het sentiment / de emotie zit
  • Be creative
  • Zorg dat het er verzorgd uitziet (aandacht / passie aan gewerkt)
  • Leer van reacties onder posts

Maak een content planning

Wanneer je bovenstaande punten meeneemt tijdens een brainstormsessie ben ik ervan overtuigd dat je genoeg ideeën opdoet voor content voor je Facebook pagina. Wanneer je er uit bent welke berichten je wilt gaan plaatsen, adviseer ik om deze in een content planning te zetten. Zorg voor voldoende ruimte om in te kunnen haken op actualiteiten, maar gebruik je content planning als leidraad. Zo zit je nooit om content verlegen en heb je een goede basis om je Facebook pagina verder te doen laten groeien. Heel veel succes!

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.