Succesvol bloggen: in no-time een kwalitatief artikel!

leestijd 10 minuten
5 februari 2024

Het liefst wil je dat je even met je mouwen schudt, en dat er vanzelf een fantastisch artikel uitvalt. Maar helaas.

Je kunt er helaas niet meer omheen. Bloggen is tegenwoordig echt heel belangrijk:

  • Websites met veel content hebben tot 434% meer geïndexeerde pagina’s: een héle belangrijke SEO-maatstaaf.

  • B2B-marketeers die bloggen krijgen tot 67% meer leads.

  • Leads vanuit SEO hebben een close-percentage van 14.6%. Ter vergelijking: direct mail rond de 1,7%.

Succesvol bloggen is belangrijk, maar o zo lastig. Al is het voor SEO-doeleinden, om autoriteit uit te stralen of om simpelweg je doelgroep te teasen. Iedere keer is het weer een uitdaging.

Het goede nieuws is: you’re not alone. Ik denk dat iedereen die weleens blogt wel enkele symptomen herkent:

Atelodemiourgiopapyrophobia

Pardon?

  • Dat doodenge, spierwitte document dat je zojuist hebt geopend. Over een paar uur moet dit document volstaan met een zinvol, inspirerend verhaal. Vreselijk…
  • Kijk die rommel op je bureau eens. Zo kun je je toch niet concentreren?! Nee, dat moet eerst opgeruimd worden.

  • Hé, misschien heb je net wel een nieuw mailtje gekregen?

Sorry, maar het lijkt erop dat je lijdt aan een bepaalde vorm van atelodemiourgiopapyrophobia. Dat is een ander woord voor blanco-pagina-fobie. En ja, het bestaat echt!

That’s why you’re here: je zoekt hulp voor je probleem, want je wilt sucesvol bloggen: een kwalitatief blog, wat lekker leest. Maar wel zo snel mogelijk geschreven.

De meeste, succesvolle blogs hebben – gezien SEO-statistieken – minimaal zo’n 600/700 woorden. Als we er vanuit gaan dat we die lengte willen aanhouden, doe je er met deze methode zo’n 3 tot 4 uurtjes over om écht een héél goed blog te schrijven. En dan houden we nog wat speling over voor afleiding, toiletbezoekjes, koffiepauze enzovoorts. Gaat best snel, toch?

Razendsnel bloggen

Dit artikel bestaat eigenlijk uit twee onderdelen:

  1. een methode om efficiënt te bloggen, waarbij je kwalitatieve, goed leesbare artikelen oplevert.
  2. de SEO-checklist, waarmee je ervoor zorgt dat je doelgroep je artikel gaat vinden op het internet.

We trappen af met dé methode om efficiënt te bloggen. Komt ‘ie!

Voorbereiding

10 – 15 minuten

Schrijf je doel in één zin op

Het ergste van allemaal is dat spierwitte, blanco document. Je krijgt er rillingen van over je rug. Dat moet over een half uurtje hélemaal vol staan, en ik heb geen idee hoe. Die angst had Diego Biseswar (ex-Feyenoorder) ook, toen hij met collega’s Leroy Fer en Georginio Wijnaldum een rap over hun club gingen schrijven:

Het is echt heel simpel om over die eerste angst heen te komen:

Schrijf het ultieme doel van je artikel bovenaan je document. Voor dit artikel was dat bijvoorbeeld:

Mensen inspireren hoe simpel het eigenlijk is om een kwalitatief, goed vindbaar artikel te schrijven.

Dan kun je gaan nadenken over de volgende dingen:

  • Wie is je doelgroep?

  • Hoe moet ik het artikel vorm gaan geven? Wordt het een lijst? Wordt het een hands-on artikel? Een interview?

  • Wat is er al over dit onderwerp geschreven?

Oke, ik ga het je nóg makkelijker maken. Ik gebruik altijd dit Google Drive-template als ik een blog begin. Je begint met je doel en de doelgroep, en na een tijdje kun je de rest ook zo invulling geven.

Open het blog template in Google Drive!

Research

Wat is er al over je onderwerp geschreven?

Ontzettend veel. En anders vast wel in het Engels. Ga dus het internet op, en kijk wat er al over geschreven is.

Dat doe je voor de volgende redenen:

  • Onderbouwing van je artikel: feitjes, cijfers, quotes, modellen, afbeeldingen…

  • Inspiratie: wat voor sub-topics worden in andere artikelen besproken, waar je zelf nog niet aan had gedacht?

Ohja, wat ook helpt: gewoon echt letterlijk naar statistieken zoeken. Voor dit artikel zocht ik bijvoorbeeld simpelweg op ‘blogging statistics’. Et voila, daar had ik mijn icebreaker.

Ugly First Draft

1,5 – 2 uur

Je Ugly First Draft. Ofwel, je lelijke, eerste opzetje van je blog. Ann Handley introduceerde deze term. Inmiddels weet iedereen die zichzelf een beetje blogger noemt wat ermee wordt bedoeld.

In je lelijke, eerste kladversie schrijf je je blog al af. Van begin tot eind. Maar denk alleen aan de context: noem alles op wat je wilt benoemen. Schrijfstijl en spelling zijn nog niet belangrijk. Dat komt later wel.

1. Introductie

Wat is het allerbelangrijkste onderdeel van je blogartikel?

Dat is je allereerste zinZonder een sterke icebreaker gaat niemand je artikel lezen.

Bedenk dus een vette icebreaker. Schets een situatie. Gooi een statistiek op. Stel een vraag. Bedenk iets pakkends!

Zorg er in je introductie voor dat je een begrijpelijke situatie schets voor de lezer. Daarom bestaat je introductie uit de volgende drie onderdelen – en dit noemen we ook wel het Before-After-BridgeBAB-model:

  • Before: in welke situatie zit de lezer nu? Welk probleem heeft hij? Welke risico’s loopt hij? Wat zijn die echte pijnpunten die deze persoon nu ervaart? Die lezer moet denken: ja, that’s me Hier zit ik mee. Dit artikel moet ik lezen.Schets daarbij een beeld, een verhaal wat herkenbaar is.

  • After; je begon niet met schrijven om de problemen van een ander kenbaar te maken. Je wilt een oplossing bieden. Wat is het doel van de lezer? Wat wilt hij bereiken, voelen, te weten komen?

  • Bridge: in je intro leg je dan nog één keer uit dat jij de oplossing hebt op van de Before naar de After te komen. De rest van je Bridge, is het artikel zelf.

Als voorbeeldje pak ik er een artikel bij dat ik een paar maanden geleden heb geschreven. Bij dit blog heb ik, zoals altijd eigenlijk, deze techniek toegepast:

Best simpel, toch?

Veel schrijvers zullen je overigens zeggen dat je je introductie niet op als eerste schrijft, maar juist als laatste. Ik ben het daar mee oneens. Het BAB-model geeft je namelijk een mooie ‘schrijfrichting’ voor de rest van je artikel. Bovendien verplaats je je er nog even extra in je lezer.

Body

Waarom ging je ook alweer bloggen? Ohja, dat staat bovenaan je document.

Je body is het vervolg van je introductie. Dat is geen rocket science: je duikt simpelweg dieper in de Bridge. Je legt uit wat de lezer moet gaan doen, toepassen, lezen, over nadenken, enzovoorts.

Op basis van je subtopics en research heb je ongetwijfeld al veel input om over te gaan schrijven. Nu is het dus jouw tijd om te shinen: ga los!

Je wilt die lezer door je artikel heen trekken. Wat daarbij helpt, is om aan het begin van je artikel nog wat risico’s en cijfers uit je research te noemen. Die onderbouwen namelijk je verhaal en maken de drang om verder lezen sterker. Om dit voorbeeld er maar weer eens bij te pakken:

In de rest van je artikel ga je dieper in op de sub-topics die je eerder al hebt opgeschreven. Dit is waar je uitlegt waar je uiteindelijk voor ging schrijven.

3. Slot

Als je introductie en je body af is, moet je een slot gaan schrijven. En geloof het of niet, maar je allerlaatste zin is bijna net zo belangrijk als je allereerste zin.

Waarom? Omdat je wilt voorkomen dat de lezer dit denkt: ‘oké, leuk. Bedankt. Ik ben geholpen. Ik ga op kruisje klikken…

Je blog is namelijk een never ending story. Dat wil zeggen: na het lezen van je artikel is het nog niet gedaan. Er is altijd een vervolgstap:

  • Download een lead magnet zoals een whitepaper, checklist, eBook, video, enzovoorts.

  • Inschrijving voor een nieuwsbrief

  • Verwijzing naar een ander artikel

Enzovoorts. Je slot is dus eigenlijk nooit een slot, maar bevat een duidelijk call-to-action naar de volgende stap.

Wij hanteren zelf vaak content upgrades. Met een content upgrade bied je iemand relevante content aan, die hij of zij kan downloaden in ruil voor bijvoorbeeld een e-mailadres.

Dit is er een perfect voorbeeld van:

Is jouw blog SEO-proof?

Zorg ervoor dat je blog bovenaan staat in Google, en maximaliseer de hoeveelheid traffic naar je website!

Download de checklist!

Na het schrijven van je never ending story, is je artikel af. Maar je bent nog niet klaar. Want we moeten nog een paar goede checks doen, voordat we live kunnen.

 

Lay back & relax!

Hoe belangrijk het is om te schrijven, zegt ook genoeg over hoe belangrijk het is om even niet te schrijven.

Het is niet echt gezond om uren naar een document te kijken en de woorden en zinnen uit je vingers te laten rollen. Op een gegeven moment ben je op. Meestal is dat na een uurtje of 2 wel.

Stop er daarom even mee. Het begin is toch al wel af. Wacht het liefst een dag, zodat je met een frisse, nieuwe blik weer naar je artikel kunt kijken.

Tot morgen!

Check check dubbelcheck

30 – 45 minuten

Ha, daar zijn we weer. We gaan verder met je blogartikel!

Je Ugly First Draft is af. Nu moeten we ervoor gaan zorgen dat het een beetje leesbaar wordt, én goed vindbaar natuurlijk. We doen dit altijd in drie rondes: inhoudelijk, op het gebied van stijl, en op het gebied van spelling. Misschien vind je het handig om dit tegelijk te doen, maar misschien juist na elkaar. Dat moet je voor jezelf bepalen.

Om dat te realiseren, duiken we in de optimalisatie wat betreft inhoud, stijl en spelling. 

Inhoudelijk

Kijk nog een keer naar die eerste zin bovenaan je document. Klopt de rest van je artikel nog met hetgeen wat je wilde bereiken?

Zo niet, zul je helaas nog wat dingen moeten toevoegen, veranderen of zelfs schrappen. Onthoud wel: alles wat geen toegevoegde waarde heeft aan 1: je boodschap, of 2: de leesbaarheid, kun je schrappen. Kill your darlings, noemen we dat ook wel.

Na deze check moet in ieder geval je boodschap dus duidelijk zijn. Je punt is gemaakt.

Stijl

Dit kan nog wel een lastig puntje zijn. De stijl van je artikel heeft namelijk veel te maken met de leesbaarheid ervan, maar ook met je tone of voice. Je manier van communiceren.

Denk daar dus goed over na. Die tone of voice moet in lijn zijn met je branding. Denk na over:

  • Formeel of informeel

  • Individueel of collectief

  • Zinslengte

  • Creativiteit

  • Spreektaal en/of schrijftaal

Enzovoorts.

Spelling

Ze komen het hardst aan: spellingsfoutjes in je artikel.

Grammatica, koppeltekens, foute woordkeuzes… Vreselijk. Het erge is: je leest je artikel 38 keer over, en nóg spot er iemand ergens een spellingsfoutje. Of een typfout. Die zijn minder ‘erg’ natuurlijk, maar nog steeds vervelend.

Check daarom je artikel nog één laatste keer, voordat je hem gaat publiceren. Lees alle zinnen woord voor woord na, en ga op zoek naar alle d’tjes en t’tjes. Ken je de regel van ‘t ex-kofschip nog?

Klaar! Toch?

Maar wacht, er is véél meer waar je rekening mee moet houden bij het schrijven van een blog. Want hoewel je doel misschien is om mensen uiteindelijk te helpen met het vinden van de juiste vaatwasser, of efficiënter hun zolder opruimen: je eigen doel was gewoon meer traffic realiseren, en die traffic uiteindelijk iets laten doen.

SEO is daar onwijs belangrijk in. Je wilt goed gevonden worden met je blog, want Google is de belangrijkste trafficbron voor zo goed als alle websites wereldwijd.

Zorg er dus voor dat je blog goed gevonden wordt!


Checklist: is jouw artikel SEO-proof? (40 min)

Zoals beloofd: de checklist!

De kans dat jij een artikel schrijft om goed gevonden te worden in Google, is groot. En terecht ook, gezien het belang van Google voor de traffic van je website.

Wil je zeker weten dat je niets mist? Download dan even de SEO-checklist!

Is jouw blog SEO-proof?

Zorg ervoor dat je blog bovenaan staat in Google, en maximaliseer de hoeveelheid traffic naar je website!

Download de checklist!

Meer over Bas

Merken zijn er meer dan zat. Maar wat maakt het ene merk sterker dan het ander?

Bas Boomaars
Creatief Strateeg & Lead Content

Lees meer over