Hoe maak je een succesvol blogartikel?

Bloggen lijkt voor ieder bedrijf met online activiteiten van belang. Dat is niet zo verwonderlijk. Bloggen heeft veel voordelen. Daarentegen is er ook wildgroei. Er zijn ontzettend veel blogs. Hoe val je nog op? De volgende tips helpen bij het ontwikkelen van een succesvol blog.

Waarom bloggen?

Eerst even terug naar de basis. Waarom zou je überhaupt beginnen met bloggen? Het kost veel tijd en het is niet eenvoudig om zelf te bloggen. Maar goed, de moeite die je daarvoor doet loont. Vooral omdat het je dwingt om kennis te vergaren. Verder merk ik dat er ook veel bloggers zijn die schrijven vanuit de ideologie van kennisdeling.

Zakelijke motivatie
Maar uiteraard is bloggen niet alleen voor bloggers zelf interessant. Bloggen stelt bedrijven in staat om de organisatie een herkenbaar gezicht te geven. Het geeft je organisatie de kans om het vertrouwen van (potentiële) klanten te winnen en expertise te tonen. En niet te vergeten draagt bloggen ook bij aan de realisatie van externe links en dat is dan weer goed voor SEO.

Betere SEO resultaten
Bloggen heeft namelijk direct invloed op de zoekresultaten, omdat je vaak nieuwe content toevoegt. Maar het heeft ook indirect effect op de zoekmachineresultaten. Sterke inhoudelijke artikelen worden goed gedeeld en verspreid. En links zijn nog steeds heel belangrijk voor SEO. Volgens Moz, autoriteit op het gebied van SEO, blijkt dat linkbuilding veruit nog steeds de belangrijkste ranking factor is.

How to: tips wanneer je gaat bloggen

De vraag waarom je moet starten is beantwoord. Hoe ga je aan de slag? Hoe creëer je een goed gelezen blogartikel? Dat is de vraag die je jezelf moet stellen.

Wat wil jij, of je organisatie bereiken met bloggen? Is het de bedoeling om zoveel mogelijk gezien te worden? Om een discussie te starten, of lezers te stimuleren om bijvoorbeeld een whitepaper te downloaden?

De volgende tips helpen:

  1. Niet afraffelen
    Eén van de belangrijkste factoren is uiteraard de content. Heeft het blogartikel voldoende inhoud? Heeft het nieuwswaarde of toegevoegde waarde? Of is het een slap aftreksel van een ander blogartikel?

    Zorg ervoor dat je onderscheidend bent en dat het voor de lezer leuk, interessant of zinvol is om je blogartikel te lezen. Een aantal elementen bepalen de nieuwswaardigheid. Dat is de actualiteit, populariteit, afwijking, gevolg, tijdsgeest, bron en de omvang van je verhaal.
     
  2. Kies je platform
    Bedenk eerst wat je doel is en of het haalbaar is om dat doel te bereiken. Misschien heb je een privéblog en een blog van je werk, maar de wereld is groter. Soms is het beter om op een externe website te bloggen zodat je meer traffic realiseert, maar bovenal de meest relevante doelgroep aanspreekt.

    To be honest, ons eigen blog wordt uiteraard veel minder gelezen dan Marketingfacts. Vandaar dat ik erg blij ben dat ik voor Marketingfacts schrijf. Het is frustrerend als een sterk blogartikel weinig wordt gelezen.
     
  3. Gebruik een structuur
    Kies voor een format en een duidelijke structuur. Dit helpt de lezer om jouw verhaal goed te begrijpen. Denk aan een format zoals 'How to' of '10 ongeschreven regels'. Voor een overtuigende verhaallijn kies je voor een model zoals AIDA of Agree - Promise - Preview.

  4. De headline
    Het schrijven van een prikkelende headline bepaalt of iemand over gaat tot lezen. Als je kijkt naar de hoeveelheid artikelen die dagelijks worden verspreid, dan is een sterke headline van levensbelang. Je moet opvallen om goed gelezen te worden. Soms betekent het dat je het randje moet opzoeken. Dat kan misschien negatieve reacties opleveren, maar zolang de headline een goed beeld geeft van de inhoud, kan er niet veel misgaan.
     
  5. Maak vrienden
    Een andere tactiek is een actieve houding richting andere schrijvers. Plaats af en toe een zinvolle reactie. Zinvol betekent relevant en zonder commerciële of ‘ik weet het beter’ boodschap. Dat wordt niet gewaardeerd, door de schrijver niet, maar ook zeker niet door de lezer.

    Verder is het raadzaam om interessante berichten te delen. Je zult zien dat, misschien onbewust, de regel van wederkerigheid optreed. Andere schrijvers zullen ook op je artikelen reageren en berichten gaan delen. En voor veel lezers vormt het aantal reacties en shares een graadmeter om iets wel of niet te lezen.
     
  6. Are you a risk taker?
    Als ik kijk naar goed gelezen marketingartikelen dan bevatten deze vaak veel reacties en discussies. De vraag is echter, ben je bereid om je hoofd boven het maaiveld uit te steken? In dat geval kan een klein betoog of persoonlijke opmerking goed uitpakken om de discussie op te voeren. Wil je geen pijnlijke reacties ontvangen, dan is het raadzaam om elke vorm van subjectiviteit te schrappen. Stick with the facts.
     
  7. Beargumenteer
    Op dat vlak is het ook verstandig om zoveel mogelijk binnen je artikel te beargumenteren. Deze regel is eigenlijk ondergeschikt aan de discussie die je wel of niet wilt oplaaien. Ik heb zelf een aantal keer flink gebaald omdat ik een blogartikel te snel had gepubliceerd. Je krijgt dan reacties die je van tevoren had kunnen weerleggen. Puur vanwege de actualiteit probeer je zo snel mogelijk iets op papier te zetten. Mijn persoonlijke mening; als blogger ben je geen journalist. Ondanks de importantie van enige nieuwswaarde draait het niet om scoops. Lezers verwachten van bloggers een goed onderbouwd verhaal en geen nieuwsartikel.
     
  8. Voorbeelden
    Afbeeldingen, videos, grafieken, tabellen, praktijkcases en illustraties zeggen waarschijnlijk meer dan 1000 woorden. Probeer je artikel daarom zo beeldend mogelijk over te laten komen. Versterk je boodschap met een aantal goede voorbeelden of ander ondersteund materiaal.
     
  9. Schrijfstijl
    Blogartikelen worden vooral gelezen wanneer ze een persoonlijke benadering hebben. Een informele schrijfstijl werkt vaak het beste, maar is uiteraard afhankelijk van de doelgroep. Daarnaast zijn natuurlijk ook andere schrijfregels van toepassing. Een blogartikel bevat geen taalfouten en is daarnaast vaak actief geschreven. Dat betekent dat je een lezer actief aanspreekt en zo min mogelijk woorden gebruikt zoals ‘kunnen’, ‘worden’ en ‘zullen’.
     
  10. Links: do’s en don'ts
    Veel blogartikelen worden geschreven als onderdeel van een SEO strategie of wellicht ter promotie van een product, dienst of organisatie. Vandaar dat er in de meeste blogartikelen linkjes staan. Pas hiermee op. Zorg ervoor dat het blogartikel niet te commercieel wordt. Een linkje mag, zelfs wanneer deze verwijst naar een eigen dienst, maar alleen wanneer het relevante links zijn die je artikel versterken. Stel jezelf altijd de vraag of de lezer er iets mee op schiet. Is dat niet zo, dan leidt het in veel gevallen tot irritatie en slechte reacties. Het blogartikel wordt niet of nauwelijks gedeeld, of misschien zelfs niet gepubliceerd.
     
  11. Gebruik socials
    Een goed blogartikel kan niet zonder social shares. Gelukkig hebben de meeste blogs een functie waarmee artikelen makkelijk gedeeld kunnen worden. Maak hier gebruik van. Op deze manier wordt je artikel razendsnel verspreid.
     
  12. Kies het juiste moment
    Timing is cruciaal en verschilt per doelgroep. Probeer te achterhalen wat het beste moment is om je artikel te publiceren. Zeer recentelijk hebben wij zelf een intensief onderzoek gehouden naar het algoritme van Google. Helaas waren we te ongeduldig en hebben we de publicatie naar alle waarschijnlijkheid te snel gepubliceerd. Eind augustus om precies te zijn. De publicatie werd minder gelezen dan wij zelf hadden verwacht. Je zou denken dat iedereen eind augustus terug is van vakantie, maar schijnbaar zit dan niemand te wachten op diepgaande onderzoeken. Het juiste moment verschilt per periode, maar ook zeker per dag en tijdstip.
     
  13. What's next?
    Eindig altijd met een krachtig einde. De lezer verwacht richting. Sluit af met een Call-to-Action of een opsomming van de belangrijkste take-aways. Of eindig met een sterke quote.

  14. Good luck!
    Just luck. Je hebt helaas niet alles in de hand. Soms slaat iets aan, soms niet. Veel succes met bloggen!

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.