Verbeter de snelheid van je website met het ‘Suggesties voor snelheid’ rapport

Snelle websites: we vinden ze allemaal fijn. En niet alleen consumenten, ook bedrijven profiteren van websites die snel laden. Uit onderzoek blijkt dat snelle websites lagere bouncerates vertonen, de gebruikerservaring naar een hoger niveau tillen en beter bezocht worden. In de afgelopen twee jaar zijn websites overall flink sneller geworden. Dat geldt ook voor mobiele gebruikers die 30 procent sneller toegang krijgen tot een website in vergelijking met vorig jaar.

Suggesties voor snelheid

Om je eigen website nog sneller te maken, lanceert Google een nieuwe functie in Google Analytics, genaamd ‘Suggesties voor snelheid’. Daarmee kun je niet alleen de prestaties van je website meten, maar zie je precies welke pagina's op je website het minst snel zijn en krijg je nuttige tips waarmee je de snelheid van deze pagina’s kunt optimaliseren.

Zie hieronder een screenshot van de ‘Suggesties voor snelheid’-button in Google Analytics:

site_snelheid

Het verslag toont de gemiddelde laadtijd van de best bezochte pagina’s van je website. Suggesties voor snelheid integreert de PageSpeed Insights tool om de snelheid van de pagina’s te onderzoeken. De PageSpeed Insights tool analyseert de content van de pagina en toont de snelheidsscore. Daarbij geeft de tool tips om de snelheid verder te verbeteren. De snelheidsscore geeft een indicatie van de mate waarin je de snelheid zou kunnen verbeteren. Hoe dichter deze score bij 100 komt, hoe verder je de paginasnelheid kunt optimaliseren.

PageSpeed Insights tool

In dit rapport zie je een pagina waar alle tips staan op het gebied van het optimaliseren van de websitesnelheid. Zo krijg je bijvoorbeeld suggesties over de content die weergegeven wordt op de pagina’s, de afbeeldingen die op een pagina staan en suggesties over het terugdringen van de laadtijd van redirects. Let wel op dat het gebruik van de PageSpeed Insights tool alleen werkt als je niets aan je website hebt veranderd. Stel dat je URL’s wijzigt of dat je website een bepaalde login vereist, dan kan het zijn dat de PageSpeed Insights tool niet werkt. 

Als je wilt zien welke pagina van je website de meeste laadtijd vereist voor je bezoekers, check dan het Paginatiming rapport. Hierin wordt de gemiddelde laadtijd van de pagina’s getoond.

Meer informatie?

Meer weten over het optimaliseren van de snelheid van je website of andere suggesties voor verbeteringen? Lees deze optimalisatie artikelen, of bekijk: artikel Google Helpcentrum

 

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.