Online marketing nieuws – januari 2019

Ontvang online marketing nieuws via WhatsApp!

Niets meer missen van de belangrijkste online marketing updates? Ontvang één keer per maand via WhatsApp een berichtje met de 5 belangrijkste headlines!

  1. Voeg 076 763 06 00 toe aan je adresboek
  2. Stuur ‘Start‘ via WhatsApp
  3. Zit je nu op je mobiel dit artikel te lezen? Klik hier!

LinkedIn lanceert targeting op interesses

Vanaf nu is het mogelijk om op LinkedIn te targeten op interesses. Interesse targeting zorgt ervoor dat je leden bereikt met relevante advertenties, die aansluiten bij hun professionele interesses – op basis van de inhoud die ze delen en waarmee ze op LinkedIn in contact komen. Met deze extra opties kun je veel makkelijker je campagnedoelstellingen bereiken en uw bedrijf laten groeien – aldus het social medium zelf.

Met interest targeting kunn je je campagne targeting verfijnen door gebruik te maken van meer dan 200 professionele interestcategorieën: denk aan kunstmatige intelligentie, wereldwijde economie, klantervaring en meer. Aangezien leden meer tijd dan ooit besteden aan de newsfeed, waarbij ze zich bezighouden met content en deelnemen aan de gesprekken waar ze om geven, kun je nu deze activiteiten dus gebruiken om meer op maat gemaakte campagnes te creëren en het professionele publiek te bereiken waarbij de kans op conversie het hoogst is.

“Experts van Google Ads” beheren je campagnes

Het kan zijn dat Google Ads je een e-mail heeft gestuurd, om je op de hoogte brengen van een belangrijke wijziging die zal worden geïmplementeerd. Tenzij je jezelf afmeldt.

Gebruikers wordt verteld dat hun campagnes worden beheerd door zogenaamde “Google Ads experts”, te beginnen in 7 werkdagen na ontvangst van de e-mail.  “Wij richten ons op uw campagnes, zodat u zich kunt richten op uw bedrijf”, leest de e-mail.

De e-mail bevat ook een link naar opt-out.  Maak je hier geen gebruik van, dan gaan de experts automatisch in je campagnes duiken. Nadat de dienst is gestart, kunnen gebruikers zich op elk moment nog steeds afmelden.

Google benadrukt zelf nog de volgende voordelen van haar gratis campagne-ondersteuning:

  • Expertise ervaring met het optimaliseren van meer dan 800.000 Google Ads accounts
  • De voordelen van campagnedeskundigen die werken om je prestaties te verbeteren
  • Instelling en voortdurende activering van geavanceerde functies
  • Een diepgaande blik op de werking van de aanpassingen 

Eerste Nederlandse Pinterest-ads live

Het Amsterdamse modemerk Scotch & Soda is de eerste die aan het Nederlandse publiek advertenties toont via Pinterest. Het betreft een CPM-campagne.

Tot nu toe is adverteren via Pinterest in Nederland en België nog maar zeer beperkt beschikbaar. Een snelle blik op ads.pinterest.com toont echter al wel een Nederlandse interface. Alleen merken die in het verleden al eens internationale campagnes hebben laten draaien via Pinterest, lijken vooralsnog in aanmerking te komen voor Nederland-gefocuste campagnes.

Tekst-advertenties nu ook te zien in YouTube

Met de introductie van functies zoals locatie-extensions en calls-to-action in TrueView for Action Ads, krijgt YouTube nu nóg een type advertentie – vrijwel gelijk aan de “ouderwetse” zoekadvertenties, zoals we die kennen op Google.

Wanneer Search-tekstadvertentiecampagnes worden gekozen in Search Partners, kunnen je tekstadvertenties verschijnen op YouTube-zoekresultatenpagina’s wanneer gebruikers zoeken naar trefwoorden die relevant zijn voor je campagne, op het videoplatform – maar let op, alleen op mobiele telefoons. Op dit moment verschijnen tekstadvertenties alleen in de mobiele zoekfeed op YouTube.

TikTok toont binnenkort advertenties in Europa

Nog even, en dan kunnen we adverteren op TikTok. TikTok is razendpopulair onder tieners – wereldwijd is de app ap 760 miljoen keer gedownload. En het percentage aan gebruikers dat actief content creëert én dus loyaal is aan het kanaal, is veel hoger dan bijvoorbeeld bij Snapchat en Facebook.

De Chinezen achter de app – van Bytedance – hebben een ronde gedaan langs meerdere Europese mediabureaus om hen te informeren over de commerciële mogelijkheden. In dit geval gaat het om Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië en Spanje. Adverteerders krijgen straks de mogelijkheid om uit vier verschillende creatieve advertentievormen te kiezen. Ze gebruiken hiervoor het CPM-model.

Of Nederland in het commerciële portolio van TikTok zit, is nog niet bekend.